نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محکومیت محمد خطیبی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری

24-آگوست-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: محمد خطیبی، فعال سیاسی آذربایجانی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، محمد خطیبی از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به دادنامه‌ی صادره از سوی دادگاه، علت محکومیت وی نوشته‌هایش در صفحه‌ی فیس‌بوک شخصی خود است.

mohamad khatibi

محمد خطیبی پیش از این در جریان اعتراض به خشک کردن دریاچه اورمیه در ۱۳ فروردین۹۰ نیز بازداشت شده بود و در روز شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۰ در شعبه ی ۱۰۴ جزائی تبریز محاکمه شد. هم‌چنین در تیر ماه ۹۱ و هم‌زمان با دستگیری‌های گسترده‌ی فعالین مدنی شهرستان سراب، مامورین امنیتی با ورود به منزل محمد خطیبی٬ خانه وی را مورد تفتیش قرار داده بودند اما موفق به دستگیری او نشده بودند .

وی پس از آن در ۱۹دی ماه ۹۱ به اتهام تبلیغ علیه نظام به علت همکاری با نشریات سوسما و آغری بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات این شهر منتقل و پس از تحمل یک ماه بازداشت در روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۱ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی از زندان مرکزی تبریزآزاد شده بود.

محمد خطیبی هم‌چنین در آستانه‌ی نخستین بازی آسیایی تراکتورسازی تبریز در ۶ اسفند ماه ۹۱ به هم‌راه ۴۵ تن دیگر بازداشت و سپس در شام‌گاه ۸ اسفند ۹۱ به قید وثیقه آزاد شده بودند. نخستین جلسه بازپرسی وی، شنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۱ برگزار شد و ایشان پس از پایان اولین جلسه محاکمه به زندان مرکزی تبریز انتقال یافتند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان نیز پنج شنبه ۱۷ اسفند ماه۹۱ در شعبه ۱۹ دادگاه عمومی تبریز و بدون اطلاع قبلی و بدون حضور وکیل مدافع برگزار گردید. در این جلسه قاضی دادگاه حکم آزادی به قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی ایشان را صادر کرد اما اجرای این حکم به خاطر پایان وقت اداری، به شنبه ۱۹ اسفند موکول گردید.

آخرین جلسه بازپرسی فعالین روز یکشنبه ۲۵ آزر ماه ۹۲ در شعبه ۱۹ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست آقای صمدی برگزار گردیده بود که در برابر اتهامات وارده از خود دفاع نموده و اتهام وارده را بی اساس دانسته و نپذیرفته‌اند.

در نهایت روز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه ۹۲ حکم بر برائت همه فعالین بازداشت شده در کافه یانار و از اتهامات بی اساس وارده از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز صادر و بدین ترتیب تبرئه شدند. گفتنی است محمد خطیبی طی احضاریه‌ای در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ که در دادگاه حضور داشته از سوی محمد‌زاده بازپرس شعبه ۲۰ دادگاه به اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و ارتباط با گروه‌های بیگانه تفهیم اتهام شده و به دلیل عدم تامین وثیقه به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان روز سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۳ در شعبه یک دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حملبر برگزار گردید، اتهام وارده در این جلسه تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت فیس بوکی عنوان گردید .

برچسب ها:

زندانیان