نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
مقاله

گزارشی از آخرین وضعیت زنان زندانی سیاسی در ایران

10-مارس-2013

گروه خبری:

سایت نفس در قفس: هم‌زمان با فرا رسیدن روز زن، هنوز تعداد زیادی از زندانیان سیاسی زن به اتهام فعالیت‌های احتماعی، سیاسی، حقوق بشری و عقیدتی در زندان‌های سراسر کشور نگهداری می‌شوند. طی ماه‌های اخیر تعدادی از زنان زندانی نیز با پایان دوران محکومیت خود آزاد شده‌اند که از آن جمله می‌توان به روناک صفارزاده (زندان سنندج)، زینب بایزیدی (زندان زنجان)، فرشته شیرازی (زندان آمل)، نازنین دیهیمی، نگار حائری، لادن مستوفی، هانیه فرشی شتربان (زندان اوین) اشاره کرد.

 

در این گزارش سعی شده است به معرفی تعدادی از این زندانیان که دوران حبس خود را در زندان‌های مختلف سپری می‌کنند پرداخته شود. این لیست همه زنان زندانی را شامل نمی‌شود:

 

زندان اوین:

 

۱- بسمه الجبوری:

زندانی عراقی که به اتهام جاسوسی برای عراق به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده که بیش از یک و نیم سال از محکومیت خود را سپری کرده است.

۲- بهاره هدایت:

فعال دانشجویی، زنان و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در حوادث بعد از انتخابات ۸۸ بازداشت و از سوی دادگاه به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد. وی سابقه چندین بار بازداشت طی سال‌های ۸۴ به بعد را به واسطه فعالیت‌های مربوط به زنان و دانشجویی در کارنامه دارد. او بیش از سه سال است که در زندان است و هم اکنون در مرخصی درمانی به سر می‌برد.

۳- بهناز ذاکر:

به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او تبعه کشور سوئد است که در هنگام ورود به ایران بازداشت شده است. این زندانی حدود هشت ماه است که زندانی است.

۴- حکیمه شکری:

از اعضای «مادران عزادار» که در آذر ماه ۸۹ بعد از شرکت در مراسم بزرگداشت امیرارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات بازداشت و به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. او حدود ۴ ماه است در زندان به سر می‌برد.

۵- ریحانه حاج ابراهیم دباغ: از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ که در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق»، ابتدا به اعدام و سپس به ۱۵ سال حبس تعزیری

محکوم شد. او نیز بیش از سه سال است بدون مرخصی در زندان است.

۶- ژیلا بنییعقوب: روزنامه نگار و فعال زنان، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه نگاری محکوم شده است. او حدود شش ماه است که در زندان است. همسر وی بهمن احمدی امویی که به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شود که در حال حاضر در مرخصی است.

۷- ژیلا کرم‌زاده مکوندی: زندانی سیاسی، شاعر و از اعضای «مادران عزادار» که پس از انتخابات بازداشت و به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده است و بیش از یک‌سال است که بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

۸- شبنم مددزاده: فعال دانشجویی سابق که به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» در اسفند ماه سال ۸۷ بازداشت شده و محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری است. او بیش از ۴ سال است که بدون مرخصی در زندان است. برادر شبنم، فرزاد مدد‌زاده نیز به همین اتهام در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.

۹- شیوا نظرآهاری: فعال حقوق بشر که ۲ بار طی حوادث بعد از انتخابات ۸۸ بازداشت شده است. شیوا به تحمل ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده که بیش از یک‌سال و نیم از حبس

خود را سپری کرده است .

۱۰- صدیقه مرادی: به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده که بیش از ۱ سال است که در زندان است.

۱۱- صغرا غلام‌نژاد: به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود ۱ سال است که در زندان به سر می‌برد.

۱۲- فائزه هاشمی: فعال سیاسی، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده که ۵ ماه از حکم خود را سپری کرده است.

۱۳- فریبا کمالآبادی: زندانی بهایی و یکی از اعضای هفت نفره «یاران ایران» که از سوی دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم و هم اکنون بیش از ۵ سال است بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

۱۴- فاران حسامی: زندانی بهایی که از سوی دادگاه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده. وی که دارای فرزند خردسال سه ساله است بیش از ۸ ماه از محکومیت خود را سپری کرده است. همسر وی کامران رحیمیان به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.

۱۵- کبری بنازاده امیرخیزی: وی هنگامی که قصد سفر به کشور عراق و دیدار فرزندش را داشت دستگیر و به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و بیش از ۴ سال است که بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

۱۶- کفایت ملکمحمدی: از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ که به همراه همسرش دستگیر شد، وی به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده که بیش از ۳ سال از حبس خود را سپری کرده است.

۱۷- لوا خانجانی: زندانی بهایی که به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و ۸ ماه از محکومیت خود را سپری کرده است. برادر او فواد خانجانی نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می‌برد.

۱۸- عالیه طبراییان: محکوم به ۲ سال حبس تعزیری است. وی حدود ۶ ماه است که در زندان نگهداری می‌شود.

۱۹- عسل اسماعیل‌زاده: از زندانیان جنبش سبز است که به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده و از ۲ ماه پیش در زندان به سر می‌برد.

۲۰- محبوبه کرمی: به اتهام ارتباط با «مجموعه فعالان حقوق بشر» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که بیش از ۲ سال از حکم خود را سپری کرده است.

۲۱- محبوبه منصوری: به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی در حال حاضر در مرخصی است.

۲۲- مریم اکبریمنفرد: به اتهام ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» در عاشورای سال ۸۸ بازداشت شده و محکوم به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری است. او مادر ۳ فرزند است که از ۳ سال پیش بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

۲۳- مریم جلیلی: زندانی نوکیش مسیحی که به سبب تغییر دیانت بازداشت و به دو و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده که حدود یک سال و نیم از حکم خود را سپری کرده است.

۲۴- مطهره بهرامی: از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ که به همراه همسرش محسن دانشپور مقدم و فرزندش احمد دانشپور مقدم و دو تن از نزدیکانش به نام‌های ریحانه حاج ابراهیم دباغ و هادی قائمی در منزلشان دستگیر شدند. وی ابتدا به اعدام و سپس به ۱۰ سال حبس محکوم شد. او بیش از ۳ سال است، علی رغم ابتلا به بیماری‌های متعدد، بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.

۲۵- میترا زحمتی: نوکیش مسیحی که به سبب تغییر دیانت بازداشت و به دو و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده که حدود یک سال و نیم از حکم خود را بدون مرخصی سپری کرده است.

۲۶- منیژه نجمعراقی: مترجم، فعال زنان، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، که به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود۱۰ ماه است که در زندان به سر می‌برد.

۲۷- منیژه نصراللهی: از زندانیان بهایی که به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است. وی هم اکنون بیش از ۳ سال است که در زندان نگهداری می‌شود.

۲۸- مهسا امرآبادی: روزنامه نگار، از سوی دادگاه به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و بیش از یک‌سال از محکومیت خود را سپری کرده است. همسر وی مسعود باستانی نیز روزنامه نگار است که در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود. مسعود باستانی در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برد.

۲۹- مهوش شهریاری: زندانی بهایی و یکی از اعضای هفت نفره «یاران ایران» که از سوی دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شده و هم اکنون بیش از ۵ سال است بدون مرخصی در زندان نگهداری می‌شود.

۳۰- نسرین ستوده: وکیل و فعال حقوق بشر که به تحمل ۶ سال حبس تعزیری شده و حدود دو و نیم سال است که در زندان به سر می‌برد. او دارای دو فرزند است. وی تا کنون جهت اعتراض به محدودیت‌ها و بی‌قانونی‌های صورت گرفته در خصوص خود و خانواده اش ۴ بار دست به اعتصاب غذا زده است.

۳۱- نسیم سلطانبیگی: روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی که از سوی دادگاه به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود ۷ ماه از حبس خود را سپری کرده است.

۳۲- نوشین خادم: زندانی بهایی و یکی از اساتید موسسه علمی آنلاین بهاییان، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده و بیش از یک سال و نیم از حکم خود را بدون مرخصی سپری کرده است.

۳۳- هانیه صانعفرشی: زندانی سیاسی که ابتدا به اتهام «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت» از سوی دادگاه به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم و در دادگاه تجدید نظر این

حکم به ۵ سال حبس کاهش یافت. وی بیش از دو سال و نیم است که در زندان است و در حال حاضر در مرخصی به سر می‌برد.

 

زندان کرمانشاه:

 

۳۴- زینب جلالیان: زندانی کرد عضو حزب «پ ک ک» که سال ۸۶ در کرمانشاه دستگیر و سپس به زندان سنندج منتقل شد. او مدت‌ها در سلولهای انفرادی بوده و شکنجه‌های زیادی را تحمل کرده است. وی ابتدا به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم او در سال ۸۹ از اعدام به حبس ابد کاهش یافت و هم اکنون در زندان کرمانشاه دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. او تا مدت‌ها زیر حکم اعدام بوده است.

 

زندان اهواز:

 

۳۵- فاطمه رهنما: از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ و از نزدیکان زهرا رهنورد است. او در ۱۹ سالگی به اتهام هواداری از «سازمان مجاهدین خلق» بیش از ۳ سال در زندان بوده است. وی در دادگاه به به اتهام «محاربه» از طریق «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به ۱۰ سال زندان و تبعید محکوم شد و هم اکنون در زندان اهواز دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

 

زندان قرچک ورامین:

 

۳۶- راحله ذکایی: از زندانیان گمنام بند زنان است که به «اتهام تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی اخیرا و به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل

شده است.

 

زندان سمنان:

 

۳۷- ترانه ترابی: زندانی بهایی که به اتهام اعتقاد به دیانت بهایی به دو سال و نیم زندان محکوم شده است. وی به همراه فرزند نوزاد خود، بارمان احسانی اول مهر ماه ۹۱ برای گذراندن محکومیت خود

بازداشت و به بند نسوان زندان سمنان منتقل گردیدند. این در حالی است که شرایط بند نسوان زندان سمنان از نظر بهداشتی و روانی برای فرزند کوچک وی به هیچ وجه مناسب نیست.

۳۸- زهره نیکآیین: زندانی بهایی که به اتهام اعتقاد به دیانت بهایی به ۲۳ ماه زندان محکوم شده است. وی به همراه فرزند ۱ ساله خود، رسام تبیانیان، اول مهر ماه ۹۱ برای گذراندن محکومیت

خود بازداشت و به بند نسوان زندان سمنان منتقل شدند. این در حالی است که شرایط بند نسوان زندان سمنان از نظر بهداشتی و روانی برای فرزند کوچک وی به هیچ وجه مناسب نیست.

۳۹- روفیا بیدقی: شهروند بهایی که به ۱ سال حبس محکوم شده است. پدر این زندانی عقیدتی، گودرز بیدقی، نیز در این زندان به سر می‌برد.

۴۰- ژینوش نورانی: شهروند بهایی که به ۱ سال حبس محکوم شده است.

 

زندان مشهد:

 

۴۱- رزیتا واثقی: زندانی بهایی که در اسفند ماه ۱۳۸۸ در منزلش در شهر مشهد بازداشت شد. وی به مدت ۶ ماه در سلولهای انفرادی نگهداری شده است. وی در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام «تبلیغ آیین بهایی» و «توهین به مقدسات» به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و با وجود گذاراندن بیش از نیمی از دوران حبس تا کنون از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

۴۲- سیما اشراقی: شهروند بهایی که در بهمن ماه ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی شهرستان مشهد بازداشت شد. وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات» به پنج سال حبس

تعزیری محکوم شد. وی از آبان ماه ۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد. او دارای ۲ فرزند است و با وجود گذاراندن بیش از نیمی از دوران حبس تا کنون از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

۴۳- ناهید قدیری: از شهروندان بهایی شهرستان مشهد است که در اسفند ماه ۸۸ بازداشت. وی به اتهام «تبلیغ آیین بهایی» از سوی دادگاه به ۵ سال حبس محکوم گردید واز ۷ تیرماه ۸۹ جهت اجرای حکم

در زندان به سر می‌برد. وی دارای وضعیت جسمانی مناسبی نیست.

 

زندانی زندان اختر:

 

۴۴- زهرا رهنورد: وی به همراه همسرش میرحسین موسوی از ۲۶ بهمن ۸۹ در منزل مسکونی خود در کوچه اختر در حبس خانگی است. وی در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و هیچ حکمی نیز برایش صادر نشده است و از کلیه حقوق قانونی یک زندانی محروم است. خانم رهنورد از ملاقات منظم با فرزندان و اعضای خانواده‌اش برخوردار نیست.

برچسب ها:

زندانیان