نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تکمیلی بحران کرونا در بند زنان سیاسی زندان اوین؛ سه تن از زندانیان بیمار به مرخصی اعزام شدند

20-جولای-2021

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس ، ۲۹ تیر ۱۴۰۰: در ادامه روند گسترش بیماری کرونا در بند زنان سیاسی زندان اوین تعداد بیشتری از زندانیان به بیماری مبتلا شده اند. همچنین زندانیان سیاسی عالیه مطلب‌زاده، سپیده کاشانی و زهرا جمالی در پی وخامت حالشان به مرخصی اعزام شدند.

به گزارش « نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در روز‌های گذشته ویروس کرونا در بند زنان سیاسی زندان اوین شیوع پیدا کرده و تعدادی از زندانیان مبتلا به ویروس شده‌اند و زندانیانی که علائم بیماری در آنها مشاهده شده رو به افزایش است.

پیشتر « نفس در قفس » گزارشی از وضعیت خطرناکی زنان سیاسی زندان اوین در آن قرار گرفته‌اند، منتشر کرد.

صبح روز یکشنبه ۲۷ تیر سپیده کاشانی در پی وخامت حالش به بیمارستان در بیرون از زندان منتقل شد. بعد از ظهر همان روز با مرخصی او موافقت و جهت ادامه رسیدگی‌ها و مراقبت‌های درمانی از بیمارستان به منزل خودش منتقل شد.

در روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰، با اعلام مثبت شدن تست کرونا عالیه مطلب زاده و زهرا جمالی این زندانیان سیاسی به مرخصی اعزام شدند.

روز جاری سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰، زینب همرنگ که از ۹ روز پیش به دلیل مبتلا شدن به کرونا در قرنطینه بود به مرخصی اعزام شد.

آخرین خبرها حاکی از ابتلا تعداد دیگری از زنان زندانی به کرونا می‌باشد. از جمله، ناهید تقوی و آرزو قاسمی و رضوانه خان‌بیگی در پی مثبت شدن تست کرونا به قرنطینه منتقل شده‌اند.
علاوه بر این راحله احمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و مادر صبا کُردافشاری، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، یک‌شنبه شب ۲۷ تیرماه، جهت شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش که در تاریخ ۲۴ تیرماه درگذشت، به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.
پیشتر عالیه مطلب زاده دریک فایل صوتی  از داخل زندان وضعیت زنان سیاسی همبند خود را خطرناک توصیف کرده بود. معاونت زندان در جواب اعتراض زندانیان به آنها گفته‌ که «بیرون هم مردم می میرند.»

گزارش « نفس در قفس » در مورد فراخوان به جامعه بین المللی در مورد نجات جان زندانیان سیاسی زن

زندانیان