نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از پنجمین شب اعتراضات مردم استان خوزستان به بحران بی‌آبی؛ گسترش اعتراضات و گسیل پرشمار نیروهای ضد شورش برای مقابله با معترضان

20-جولای-2021

گروه خبری: اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۲۹ تیر ۱۴۰۰: شامگاه دوشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰، اعتراضات مردم استان خوزستان برای بحران بی‌آبی ادامه‌ داشت. مردم در شهرهای شوش و سوسنگرد و ملاشیه، رامهرز، ماهشهر، آبادان و هویزه و محله‌های مختلف اهواز دست به تجمع زده اما اعتراضات مسالمت آمیز معترضان با قوه قهریه نیروهای امنیتی پاسخ داده شد. تصاویر مخابره شده در فضای مجازی حاکی از گسیل نیروهای ضد شورش از صبح روز دوشنبه به شهرهای مختلف استان خوزستان بود نیروهای امنیتی به طور مستقیم به معترضان بی‌سلاح شلیک کرده و تعدادی از معترضان زخمی و کشته شده‌اند.

تا کنون خبر کشته شدن دو تن از این معترضان قاسم خضیری، ۱۷ ساله  اهل کوت عبدالله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله اهل شادگان توسط مقامات جمهوری اسلامی تایید شده. گزارش‌های تایید نشده حاکی از کشته شدن تعداد بیشتری از معترضان است.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اعتراضات مسالمت آمیز مردم در استان خوزستان در پنجمین شب (دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰)  در تداوم شبهای پیشین با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مسلح به سمت مردم به خشونت کشیده شد. این اعتراضات از روز پنجشنبه ۲۴ تیر شروع شده و به طور گسترده حداقل در ۲۳ شهر این گسترش پیدا کرده است. بنابه‌ اخبار منتشر شده اینترنت در بخش‌هایی از استان خوزستان با قطعی مواجه شده و شبکه مخابراتی و تلفنی بعضی اپراتور‌ها با اختلال همراه بوده است

در روز دوم اعتراضات بنا به گزارش‌های تایید شده دو تن از معترضین به نام‌های مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله اهل شادگان و قاسم خضیری، ۱۷ ساله اهل کوت عبدالله، با گلوله جنگی نیروهای امنیتی کشته شدند. گزارشها حاکی از کشته وزخمی شدن تعداد زیادی از معترضین در شب چهارم اعتراضات در سوسنگرد است. همچنین در خرمشهر نیز تعداد زیادی از مردم بازداشت شدند.
علیرغم کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم در این اعتراضات، استاندار خوزستان گفته است باید برای رفع دغدغه‌های عمومی «شبانه‌روزی تلاش کنیم.» یک مقام امنیتی استان نیز گفته رساندن آب آشامیدنی به برخی مناطق استان «۱۰ تا ۱۵ روز دیگر» طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا، قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، روز ۲۶ تیر گفت که هرچند لوله‌کشی آب در برخی مناطق انجام شده، اما به دلایلی چون خشک شدن چاه، فرسودگی شبکه، و یا نقص فنی تأسیسات، لوله‌کشی‌ها به آب‌رسانی منجر نشده و این استان با مشکل آب آشامیدنی روبه‌رو است.

روز گذشته نیز حسن روحانی کشاورزان را عامل خشکسالی اعلام کرده و گفت: « ردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه اینها دست به دست هم داده و مردم در سختی قرار گرفتند.»

تاکنون محسن چاوشی خواننده پاپ، مهدی رحمتی، یحی گل‌محمدی مربی های فوتبال و وریا غفوری، سید جلال حسینی فوتبالیست های باشگاه های ایران با انتشار تصاویری در صفحه های شخصی خود از مردم خوزستان حمایت کرده و خواهان توجه مسئولان به مشکلات آنان شدند.

 

همچنین روز گذشته بیش از ۱۰۰ مستندساز از این اعتراضات حمایت کرده بودند و پیش از این نیز کانون مدافعال حقوق بشر نیز طی بیانیه‌ای سرکوب معترضان را محکوم کردند

 

مردم معترض در شوش شب گذشته مقابل منزل نماینده مجلس تجمع کردند اما به دلیل شلیک نیروهای امنیتی به سمت مردم معترض شلیک و
جوانان در شهر سوسنگرد فرمانداری را محاصره کرده و خواستانر استفعای فرماندار شدند

درگیری در کوی انقلاب شهر اهواز از طرف نیروهای امنیتی بود که جوانان یک ماشین یگان ویژه را آتش زدند.

جوانان در سوسنگرد با جمعیت بسیار مقابل نیروهای امنیتی ایستادن و آنها را به عقب راندند

حضور زنان در اعتراضات شب پنجم چشمگیر بود که مقابل نیروهای امنیتی ایستاده و مانع نزدیک شدن آنها به جوانان شدند

 

جوانان در سوسنگرد دوربین‌های مدار بسته را خراب کرده‌اند.

زندانیان