نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان به جامعه بین‌الملی؛ جان زندانیان سیاسی زن در زندان اوین در اثر ابتلا به کرونا در خطر است

18-جولای-2021

گروه خبری: زنان - زندانیان -

نفس در قفس، ۲۷ تیر ۱۴۰۰: با مبتلا شدن چهار تن از زنان زندانی سیاسی زندان اوین به کرونا، وضعیت در این بند آشفته و جان تمامی زندانیان در خطر قرار گرفته است.

به گزارش« نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، زینب همرنگ، سپیده کاشانی، آرزو قاسمی و زهرا جمالی، چهار تن از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین به کرونا مبتلا شده‌اند که هم‌اکنون بدون رسیدگی و بدون امکانات در قرنطینه بند زنان نگهداری می‌شوند. همچنین در تعداد دیگری از زندانیان از جمله مژگان کاووسی علائم مشابه کرونا مشاهده شده است اما مسئولین زندان اعتنایی نکرده و رسیدگی پزشکی انجام نمی‌دهند.

عالیه مطلب زاده دریک فایل صوتی  از داخل زندان وضعیت زنان سیاسی همبند خود را خطرناک توصیف کرده است. معاونت زندان در جواب اعتراض زندانیان به آنها گفته‌اند که «بیرون هم مردم می میرند.»

عالیه مطلب‌زاده زندانی سیاسی، از داخل زندان اوین در مورد شرایط گفته است که با شیوع کرونا در زندان اوین، مسئولان زندان زندانی‌های مبتلا به کرونا را در قرنطینه بدون امکانات بهداشتی لازم رها کرده‌ و در را به روی آنها بسته‌اند.

خانم مطلب زاده در این فایل صوتی اعلام می‌کند که مسئولین زندن حاضر به اعطای مرخصی به زندانیان نیستند.

عالیه مطلب‌زاده در پاسخ اعتراض به وضعیت بیماران کرونایی در زندان به معاونت زندان شکایت کرده و معاون زندان در پاسخ گفته که بیرون از زندان هم مردم در حال مُردن هستند:

«معاون زندان امروز آمده بود، به او گفتم انگار اینجا درها را بستید و یک عده را ریختید که بمیرند. گفت که “خانم بیرون هم همین” است. خیلی راحت گفت “بیرون هم مردم دارند می‌میرند”. یعنی فرقی ندارد. شما هم بمیرید. همین. به همین سادگی.»

سپیده کاشانی از جمله زندانیان مبتلا به کرونا است که از فعالین محیط زیست می‌باشد که همراه با همسرش هومن جوکار از زمستان ۹۶ در زندان می‌باشند. وی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

زینب همرنگ سیدبگلو معلم بازنشسته که پیشتر به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و در شهریور ۹۹ به هنگام مسافرت به آذربایجان غربی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

در روزهای گذشته خبر ابتلا به کرونا زینب همرنگ و سپیده کاشانی منتشر شد، در دو روز گذشته زهرا جمالی و آرزو قاسمی نیز به شمار مبتلایان افزوده شدند.

همچنین شرایط روحی راحله احمدی، مادر زندانی سیاسی صبا کردافشاری، بعد از شنیدن خبر فوت مادرش در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته است. مادر راحله احمدی روز پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ بدون دیدار آخر با فرزند و نوه خود فوت کرد. مقامات قضایی جمهوری اسلامی از اعطای مرخصی به وی جهت دیدار آخر و جهت شرکت در تشییع جنازه امتناع کردند.

علاوه بر این  مسئولین زندان در یک اقدام غیرقانونی وکیل‌بند و شورای بند منتخب زندانیان را به رسمیت نشناخته و اعلام کرده‌اند که بعد از این وکیل‌بند باید از طرف زندان تعیین شود، همین امر موجب اعتراض زندانیان سیاسی زن شده و در یک حرکت اعتراضی دست از اجرای امور روزانه در بند کشیده‌اند.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی زن در زندان اوین از تمامی جوامع حقوق بشر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار اقدام موثر در خصوص نجات جان زندانیان می‌باشد.

زندانیان