نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از چهارمین روز اعتراضات مردم استان خوزستان به بحران بی‌آبی؛ شلیک مستقیم با گلوله‌های جنگی  به مردم معترض

19-جولای-2021

گروه خبری: اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۲۸ تیر ۱۴۰۰: روز یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰، اعتراضات مردم استان خوزستان برای بحران بی‌آبی ادامه‌ داشت. مردم در شهرهای شوش و سوسنگرد و ملاشیه و اهواز دست به تجمع زده اما اعتراضات مسالمت آمیز معترضان با قوه قهریه نیروهای امنیتی پاسخ داده شد. از صبح روز یکشنبه شمار زیادی از نیروهای ضد شورش از استانهای همجوار ازجمله لرستان به سمت استان خوزستان گسیل داده شد. بر اساس تصاویر منتشر شده نیروهای امنیتی به طور مستقیم به معترضان بی‌سلاح شلیک کرده و تعدادی از معترضان زخمی و کشته شده‌اند.

تا کنون خبر کشته شدن دو تن از این معترضان قاسم خضیری، ۱۷ ساله  اهل کوت عبدالله و مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله اهل شادگان توسط مقامات جمهوری اسلامی تایید شده. گزارش‌های تایید نشده حاکی از کشته شدن تعداد بیشتری از معترضان است.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اعتراضات مسالمت آمیز مردم در استان خوزستان در چهارمین شب با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مسلح به سمت مردم به خشونت کشیده شد. این اعتراضات از روز پنجشنبه ۲۴ تیر شروع شده و به طور گسترده حداقل در ۱۹ شهر این استان گسترش پیدا کرده است. بنابه‌ اخبار منتشر شده اینترنت در بخش‌هایی از استان خوزستان با قطعی مواجه شده و شبکه مخابراتی و تلفنی بعضی اپراتور‌ها با اختلال همراه بوده است.

شب گذشته ، جوانان سوسنگرد با دست خالی و با درست کردن آتش در جاده اقدام به مقابله با نیروهای امنتیی پرداختند.

تصاویر منتشر شده حاکی از شلیک مستقیم و استفاده از گلوله‌های جنگی نیروهای امنیتی علیه مردم را دارد. با گسترش این اعتراضات علیرغم بازداشت و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان، محمود احمدی بیغش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی نوشت:
«سر بسته می‌گویم، خیلی مراقب حوادث خوزستان باشید! بوی خون و توطئه صوری می‌آید. حتی شده تمام آب را بروی خوزستان باز کنید تا هم عطش را رفع کند هم آتش را خاموش کند… »

علیرغم تایید کشته شدن دو جوان در روزهای اخیر در خوزستان توسط حائری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان روز جاری استاندار خوزستان با تکذیب خبر کشته شدن دو جوان معترض به بی‌آبی، این خبر را به «معاندان نظام» نسبت داده  و گفت : «معاندان نظام در روزهای اخیر به دروغ مطالب و ویدئوهایی مبنی بر کشته شدن سه نفر در این استان منتشر کرده‌اند که از اساس کذب است.» وی هم‌چنین با نادیده گرفتن اعتراضات مردم که به طور مستمر در ۴ روز تداوم پیدا کرده است اظهار کرد: «اکنون استان در آرامش کامل قرار دارد».

در روز یکشنبه همچنین کارگران اعتصابی در هفت تپه در ششمین روز اعتصاب خود در حمایت از مردم معترض اقدام به راهپیمایی در محوطه کارخانه کرده و شعارهایی در حمایت از اعتراضات سر دادند.

گزارش روز اول اعتراضات

گزارش روز دوم اعتراضات

گزارش روز سوم اعتراضات

زندانیان