نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تداوم اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی و کشته و زخمی شدن  دوتن از معترضان در شادگان 

17-جولای-2021

گروه خبری: اقلیت های قومی -

نفس در قفس ، ۲۶ تیر ۱۴۰۰: شب گذشته ۲۵ تیر ۱۴۰۰، برای دومین روز متوالی مردم استان خوزستان در شهرهای ماهشهر، سوسنگرد و هویزه، شادگان، شوش  اهواز و چند منطقه دیگر در اعتراض به بحران بی‌آبی به خیابان آمدند. در جریان اعتراضات مردم شادگان یکی از معترضین به ضرب گلوله نیروهای نظامی کشته شد و یک کودک ۱۰ ساله هم مجروح شد.

به گزارش« نفس در قفس »، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، در دومین روز اعتراضات سراسری مردم خوزستان به بحران بی آبی و از بین رفتن تمامی زندگی و شغل اکثر مردم یکی از جوانان معترض در شهر شادگان کشته شد.

سرپرست فرمانداری شادگان با تایید کشته شدن یکی از جوانان آن را به «افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر» نسبت داده و گفته است:‌«شناسایی افراد مسبب این حادثه در دستور کار نیروهای انتظامی و امنیتی قرار گرفته است»

هویت جوان کشته شده در اعتراضات بی‌آبی مصطفی نعیماوی اعلام شده است.

خوزستان در شعارهایشان به بحران بی‌آبی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز سیستماتیک  مقامات جمهوری اسلامی و قطع حقابه کشاورزن و خشکی زمین‌های کشاوری و نابودی تالابهای منطق که با هدف نابودی اقتصاد، محیط زیست منطقه و تغییر بافت‌ جمعیتی استان طرح‌ریزی شده است، اعتراض دارند.

به رغم جو امنیتی سنگین در خوزستان و شنیده شدن صدای شلیک در چندین نقطه، مردم  در خیابان ها با شعارهای «تشنه‌ام»، «آب حق من است»، و «هور ما  کو، آب ما کو»، اعتراض خود را به شرایط موجود نشان داده‌اند.

 

علیرغم اینکه معترضان به طور مسالمت آمیز در خیابانها جمع شدند مقامات جمهوری اسلامی از روز اول اعتراضات  یگان‌های امنیتی، انتظامی و ضد شورش  وارد شده به سوی معترضان آتش گشوده و برای متفرق کردنشان گاز اشک‌آور نیز پرتاب کردند.عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان جمعه با اشاره به اجرای طرح‌های بی‌رویه انتقال آب از استان به مناطق مرکزی ایران، گفت: «انتقال آب موجب شده خوزستان به این روز بیافتد.»

به گفته ایزدپناه، خوزستان به دلیل سیاست‌های غلط انتقال آب به این روز افتاده است. او افزود:«خوزستان تاوان بی‌تدبیری و تصمیمات اشتباه حکومتی را پس می‌دهد و باید جلوی این بی‌تدبیری را بگیریم زیرا خوزستان در حال نابودی و از بین رفتن است»

زندانیان