نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل: دو معلم عرب ایرانی در آستانه‌ی اعدام قرار دارند

11-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای به اقدام فوری برای جلوگیری از اعدام دو زندانی سیاسی عرب اهوازی فراخوان داد.

 

به گزارش «نفس در قفس»، عفو بین‌الملل با اعلام این‌که هادی راشدی و هاشم شعبانی اموری، روز ۱۶ آذر ماه جاری از زندان کارون اهواز به محلی نامعلوم منتقل شده‌اند و با توجه به اعدام مخفیانه‌ی ۴ فعال عرب اهوازی دیگر، این دو زندانی نیز در خطر اعدام قرار دارند.

 

این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ی خود می‌افزاید: «هادی راشدی و هاشم شعبانی اموری در سال ۱۳۸۹ به همراه ۳ فرد دیگر به نام‌های محمد علی اموری، سید جابر آلبوشوکه و برادر وی سید مختار آلبوشوکه به دلیل فعالیت‌های فرهنگی خود بری اقلیت عرب اهوازی در ایران بازداشت شدند. در ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ شعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب اهواز آن‌ها را به اتهام «محاربه»، «فساد فی‌الارض»، «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به اعدام محکوم کرد. هیچ کدام از این ۵ نفر در ۹ ماه نخست بازداشت خود به وکیل مدافع و خانواده‌های خود دسترسی نداشته و پیش و پس از صدور حکم تحت شکنجه و یا دست‌کم بدرفتاری قرار گرفته‌اند.»

 

عفو بین‌الملل در ادامه ضمن اشاره به پخش اعترافات هادی راشدی و هاشم شعبانی از تلویزیون دولتی ایران، این مساله را نقض استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه دانسته است.

 

بنا به این بیانیه، در دی ماه ۱۳۹۱، دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام این زندانیان را تایید کرده و متعاقبا در اسفند ۱۳۹۱ این زندانیان سیاسی به مدت ۲۸ روز در اعتراض به این حکم، شکنجه و بدرفتاری‌های اعمالی بر آن‌ها و جلوگیری مسولان زندان از درمان آن‌ها در اعتصاب غذا به سر بردند.

عفو بین‌الملل ضمن اشاره به انتقال این زندانیان به محل نامعلوم در مرداد ماه ۱۳۹۲، تاکید کرده است که هادی راشدی و هاشم شعبانی طی آن مجددا برای اعترافات ویدیویی تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

زندانیان