نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محاکمه‌ی ده‌ها شهروند اهوازی در شعب مختلف دادگاه انقلاب

8-آگوست-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: ده‌ها شهروند اهوازی، روز سه شنبه، پانزدهم مردادماه، در شعب مختلف دادگاه‌های انقلاب این شهرستان محاکمه شدند.

 

به گزارش هرانا، ده‌ها شهروند اهوازی به عنوان بخشی از ۵۰۰ بازداشتی عرب در شهرهای مختلف که اوایل سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، مورد محاکمه قرار گرفتند.

 

صالح تامولی(طرفی) ٣٠ ساله، مهدی زرگانی ٣٠ ساله و عادل سعدونی ٢۴ ساله، همگی ساکن کوی علوی(حی الثوره) اهواز، سه تن از افرادی هستند که روز سه شنبه در دادگاه حضور یافتند. این سه تن، ٢٢ فروردین ماه ١٣٩٢ توسط اداره‌ی اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند.

 

نیروهای امنیتی در هنگام ورود شبانه به منازل و بازداشت این افراد هیچ گونه مجوز یا حکمی مبنی بر بازداشت آن‌ها، ارائه نداده‌اند و علاوه بر بازداشت، کامپیوتر و کتب و دیگر لوازم شخصی این افراد را مصادره کردند.

 

این سه تن در حدود ٢ ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار داشتند. ایشان پیش‌تر در شعبه‌ی ١٢ بازپرسی دادگاه انقلاب حضور یافته و توسط قاضی احمدی به “تبلیغ ضد نظام از طریق گرداندن چند صفحه‌ی فیس بوک” و “فعالیت بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران در شبکه های اجتماعی”، متهم شده و پس از انتقال به زندان کارون اهواز با سپردن وثیقه‌ی یک و نیم میلیاردی (برای هر کدام) به طور موقت آزاد شدند.

 

صالح تامولی، عادل سعدونی و مهدی زرگانی در نهایت، روز سه شنبه، در شعبه‌ی ١٠۶ دادگاه انقلاب اهواز و بدون داشتن هرگونه وکیل محاکمه شدند. قاضی شعبه بدون اشاره به هیچ مدرک و یا سندی دال بر فعالیت آن‌ها بر ضد نظام، به وجود چند عکس از درگیری‌های سوریه در کامپیوترهای آن‌ها اکتفا کرده و همان اتهامات را برای آنان قرأئت نمود. این اتهامات از سوی هر سه متهم رد شدند.

 

از دیگر سو، ده‌ها فعال عرب اهوازی در شهرهای مختلف در دادگاه‌ها حاضر شدند و به اتهاماتی نظیر برهم زدن امنیت و آرامش عمومی و تبلیغ و فعالیت علیه نظام و ارتباط با دشمنان متهم شده اند.

 

گفتنی ست که در ماه‌های اخیر دستگاه قضائی امنیتی جمهوری اسلامی، صدور احکام سنگین علیه فعالان فرهنگی و سیاسی عرب اهوازی را افزایش داده است. از جمله این احکام می توان حکم اعدام برای پنج فعال فرهنگی شهر رامشیر(خلفیه)، حکم اعدام برای چهار جوان شهر شادگان(فلاحیه)، حکم محاربه برای پنج جوان اهل حمیدیه و پخش اعترافات اجباری سه جوان اهل شوش و احتمالا دریافت حکم اعدام را، ذکر کرد.

زندانیان