نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار زندانی پس از ۸ سال به مرخصی آمد

19-اکتبر-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس:عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار کُرد، امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه، پس از ۸ سال برای نخستین بار به مرخصی آمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار زندانی اهل مریوان، پس از تحمل ۸ سال زندان بدون مرخصی، سرانجام امروز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۳، به مرخصی خارج از زندان آمد و با خانواده‌اش در بیرون از زندان ملاقات کرد.

گفته می‌شود مسوولان زندان و مقامات قضایی بارها با درخواست مرخصی خارج از زندان این روزنامه‌نگار کُرد مخالفت کرده بودند.

علاوه بر این پیش‌تر مقامات قضایی و امنیتی، وی را از ملاقات حضوری قانونی با خانواده و همچنین مداوای پزشکی در خارج از زندان محروم کرده‌ بودند.

عدنان حسن‌پور در تاریخ ۵ بهمن‌ماە ۱۳۸۵ بازداشت و پس از تحمل چندین ماه حبس انفرادی در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۸۶ در دادگاه انقلاب شهر مریوان یه صورت غیرعلنی محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم شد که حکم صادره در تاریخ ۲۶ تیرماه ۸۶ به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. این حکم پس از گذشت سه ماه در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت ناباوری تایید شد.

گفتنی است بلافاصله پس از تایید حکم اعدام حسن‌پور، وکلای وی “صالح نیک‌بخت” و “سیروان هوشمندی” با درخواست اعاده دادرسی پرونده را دوباره به دیوان عالی برگشت داده و نهایتاً این بار در شعبه‌ی دیگری از دیوان عالی حکم اعدام لغو گردید.

پس از اعلام عدم صلاحیت دادگاه و قاضی قبلی از سوی وکلا، این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج در دو نوبت (۱۶ شهریورماه و ۱۱ بهمن‌ماه ۸۷) و باز به صورت غیرعلنی محاکمه شد و به تحمل ۳۱ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم با اعتراض وکلا در دادگاه تجدیدنظر به ۱۶ سال تقلیل یافت.

این روزنامه‌نگار زندانی در زندان مریوان شهر زادگاه خود، دوران محکومیتش را سپری می‌کند.

برچسب ها:

زندانیان