نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه پرونده قتل با گذشت اولیای دم به مصالحه ختم شد

15-مارس-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: سه پرونده قتل در قزوین، ایلام و همدان با بخشش و گذشت اولیای دم به مصالحه ختم شد. دو زندانی از اعدام نجات یافتند و یک کودک مجرم از پرداخت دیه بخشیده شد.

به گزارش خبرگزاری رکنا، مراسم تقدیر از خانواده مقتول مرحوم (ع _ر) ۳۷ ساله که از قصاص قاتل (ع _ج) ۲۰ ساله گذشت کردند برگزار شد.

این مراسم با حضور بیژن شیبانی رییس شورای حل اختلاف و معاون قضایی دادگستری استان قزوین، اعضای مصالحه قتل عمد شوراهای حل اختلاف استان، خیران و خانواده مرحوم (ع_ر) برگزار شد.

رئیس شورای حل اختلاف ایلام خبر داد؛ گذشت اولیاء دم در پرونده قتل عمدی نوجوان ایوانی

به گزارش میزان، داودی نیا گفت: “با تلاش اعضای شورای حل اختلاف و هیئت صلح وسازش شهرستان ایوان از توابع استان ایلام، اولیاء دم مقتول از قاتل گذشت کردند و نوجوان ایوانی به آغوش گرم خانواده بازگشت”.

علی‌اکرم داودی نیا معاون قضایی و رئیس شورای حل اختلاف استان ایلام در مورد به سازش کشیدن قتل عمدی پرونده جوان غیر بالغ شرعی شهرستان ایوان، اظهار کرد: “سال گذشته یک فقره قتل عمدی بین دو دوست و فامیل با اسلحه شکاری در منزل مقتول به وقوع می‌پیوندد که پرونده پس از طی مراحل قانونی نهایتا در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان ایوان مورد رسیدگی قرار می گیرد”.

وی افزود: “در این درگیری که بین  قاتل «ح.ح» ۱۳ ساله و مقتول  «ر-ک»  ۹ ساله صورت گرفت در حین رسیدگی مراجع قضایی منتهی به محکومیت عاقله قاتل به پرداخت یک فقره دیه کامله در حق اولیاء دم مقتول می‌شود که با تلاش شعب ویژه صلحی شورای حل اختلاف، بزرگان، ریش سفیدان، امام جمعه سرانجام منتهی به گذشت و رضایت بدون قید و شرط و بدون دریافت دیه توسط اولیای دم  می‌شود”.

رئیس شورای حل اختلاف استان ایلام تصریح کرد: “طی ۵ ماهه دوم امسال ۴ مورد قتل عمدی در استان ایلام با تلاش شورای حل اختلاف استان ایلام و با همکاری و کمک هیئت صلح و بزرگان و ریش سفیدان و ائمه جمعه و فرمانداران منجر به صلح و سازش شده است. همچنین بین سه تا ۷ فقره پرونده قتل عمدی دیگر به احتمال زیاد تا پایان سال ۹۵ یا اواخر ماه فروردین سال ۹۶ منتهی به صلح و سازش می‌شود”.

داودی نیا ادامه داد: “خوشبختانه طی امسال  با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف در استان ۹۲۰ فقره پرونده کیفری و ۵۲۰۳ فقره پرونده حقوقی تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پرونده‌های وارده و ارجاعی به شعب حکمی و صلحی ختم به صلح و سازش شده است”.

وی گفت: “علاوه بر این ۶ فقره پرونده مهم دیگر از جمله یک پرونده مالی به مبلغ یک میلیارد تومان، یک فقره قصاص عضو چشم، چندین فقره دیگر پرونده های ایراد ضرب و جرحه عمدی منتهی به حکم محکومیت به پرداخت دیه بالای ۵۰ میلیون تومانی نیز با تلاش شبانه روزی شعب شوراهای حل اختلاف و هیئت های صلح استان ایلام خوشبختانه منجر به صلح و سازش گردیده است”.

متهم به قتل دو نفر در همدان از پای چوبه دار برگشت

به گزارش رکنا، زندانی محکوم به قصاص نفس که متهم است دو نفر را به قتل رسانده، با گذشت اولیای دم، از طناب دار و مرگ رهایی یافت.

حسن محمد یاری، مدیرکل زندانهای استان همدان گفت: “با تلاش و پیگیری های مستمر مدیر و مسئولان زندان، واحد مددکاری و شورای حل اختلاف زندان مرکزی همدان و در راستای ایجاد صلح و سازش، رضایت اولیای دم مددجو (م – الف) که به اتهام قتل عمدی ۲ نفر محکوم به قصاص نفس شده بود دریافت شد و این شخص از مرگ نجات یافت”.

وی خاطرنشان کرد: “این فرد به اتهام قتل به مدت ۲ ماه در زندان مرکزی همدان تحمل حبس می کرد که اولیای دم از قصاص وی صرفنظر کردند”.

لازم به ذکر است، در سالجاری ۶ زندانی محکوم به قصاص نفس در همدان از طناب دار رهایی یافته و به زندگی برگشتند.

زندانیان