نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وجود ۱۵ هزار زندانی غیرعمد از جمله ۲ هزار زندانی مهریه در کشور

1-ژوئن-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رییس سازمان زندان‌ها می‌گوید استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را در کشور دارند. وی اظهار کرد “قریب به ۱۵ هزار زندانی جرایم غیرعمد داریم که دو هزار نفر محکومان دیه و ۱۳ هزار  نفر نیز زندانیان جرایم مالی غیرعمد هستند”.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اصغر جهانگیر در سی‌امین جشن گلریزان زندانیان نیازمند اظهار کرد: “قریب به ۱۵ هزار زندانی جرایم غیرعمد داریم که دو هزار نفر محکومان دیه و ۱۳ هزار  نفر نیز زندانیان جرایم مالی غیرعمد هستند”.

وی با بیان اینکه از مجموع زندانیان جرایم مالی غیرعمد، ۲ هزار و ۸۰۰ نفر را زندانیان مهریه تشکیل می‌دهند، گفت: “یکی از سنت‌های حسنه که خوشبختانه در کشور نهادینه شده، سنت کمک به هموطنان آسیب‌دیده است و قطعاً با کمک خیّرین، زندانیان جرایم غیرعمد و نیازمند می‌توانند دوباره به جامعه برگردند”.

رییس سازمان زندان‌ها ادامه داد: “خوشبختانه امروز ستاد دیه که توسط شهید لاجوردی بنا نهاده شد، بیش از گذشته جایگاه خود را پیدا کرده و از ابتدای تأسیس این ستاد، قریب به یکصد هزار زندانی نیازمند آزاد شدند”.

جهانگیر با اشاره به اینکه حدود ۷ درصد جمعیت زندانیان را زندانیان جرایم غیرعمد تشکیل می‌دهد، افزود: “از دو هزار زندانی که مشمول دیه هستند ۱۲ درصدشان متهم و بقیه محکوم شده‌اند”.

به‌گفته وی ۱۴ درصد محکومان دیه زیر ۲۰ میلیون، ۸ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون و ۶۵ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بدهی دارند.

رییس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه برای آزادی همه محکومان دیه حدود ۲۲۳ میلیارد تومان نیاز است، گفت: “از دو هزار و ۴۰۰ مشمول دیه، ۲۰۶ نفر بیش از ۵ سال، ۱۸۱ نفر سه تا ۵ سال و ۵۴۸ نفر مدت یک تا سه سال است در زندان به سر می‌برند”.

وی تعداد دقیق زندانیان جرایم مالی را ۱۳ هزار و ۳۰۵ نفر خواند و اضافه کرد: “از این تعداد ۲۱ درصد بابت عدم پرداخت مهریه، ۶۶ درصد محکومیت مالی و ۵ درصد به‌خاطر ترک انفاق در زندان هستند”.

به‌گفته جهانگیر از مجموع محکومان مهریه، ۲۹۹ نفر محکوم به ۱۰ سکه، ۱۴ درصد ۱۰ تا ۲۰ سکه و ۲۲۸ نفر نیز به پرداخت بیش از ۲۰۰ سکه محکوم هستند.

جهانگیر یادآور شد: “از زندانیان مهریه، ۱۶۴ نفر بیش از ۵ سال، ۵۱۹ نفر سه تا ۵ سال و بیش از دو هزار نفر، یک تا سه سال است که در زندان هستند”.

به‌گفته رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، استان سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را دارد.

زندانیان