نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کاهش سن کارتن‌خوابی دختران به ۱۵ سال

6-ژوئن-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس ،۱۶خرداد۱۴۰۰: طبق آخرین گزارش بهزیستی ایران سن کارتن خوابی دختران در ایران به ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است. براساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۱۵۶ هزار زن معتاد در کشور وجود دارد.

به گزارش رکنا، ندا ماندنی، مدیر مرکز بانوان سرای مهر نیز در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و اظهار داشت تعداد مراکز کاهش آسیب و سرپناه های مربوط به بانوان نسبت به تعداد زنان کارتن خواب بسیار کم است و در عین حال، در بسیاری از این مراکز به جز سم زدایی، هیچ توجهی به مسائل دیگر بانوان معتاد از جمله مسائل روانشناسی و جامعه پذیری آنها نمی شود.

در ادامه آمده است: در این مراکز محدودیت سنی برای نگهداری از زنان معتاد وجود ندارد، اما شرایط نگهداری از این بانوان در مراکز ماده ۱۶ بسیار نامناسب است و علاوه بر این، در بسیاری از این مراکز از سم زدایی مناسب نیز پرهیز می شود؛ چراکه بارها از زبان خانم های معتادی که از مراکز ماده ۱۶ خارج شده اند، شنیده ام که در این مراکز متادون هم به افراد دارای اعتیاد داده می شود.

ماندنی با تاکید بر این که فضای فیزیکی لازم برای حمایت از زنان و دختران معتاد ، بسیار کمتر از نیاز آنهاست، عنوان کرد: با وجود این که تعداد نبستا زیادی سرپناه، مرکز ماده ۱۶، مرکز کاهش آسیب، سرا و کمپ ترک اعتیاد برای بانوان وجود دارد، اما بازهم ظرفیت این مراکز، کفاف تعداد زیاد زنان معتاد متجاهر را حتی در شهر تهران که از امکانات بیشتری برخوردار است، نمی دهد.

همچنین با کاهش سن اعتیاد و کارتن خوابی در دختران نگهداری دختران کم سن در بین زنانی که سابقه زندان و تجربه زیادی با مواد دارند آسیب‌زاست و دردی از این دختران جوان  درمان نمی‌کند.

طبق آخرین آمار، سنین کارتن خوابی دختران به ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است  و این دختران مورد تعدی نیز قرار می گیرند.

برچسب ها:

زندانیان