نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تعیین وثیقه های چند میلیاردی برای فعالان اهل سنت

9-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: شعبه چهار دادگاه انقلاب شهر اهواز “قاضی شعبونی” چند تن از فعالان عرب که به مذهب اهل سنت گرایش پیدا کرده اند را به اتهام نشر و تبلیغ مذهب اهل سنت( به قول دادگاه وهابیت) و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، محاکمه و تا صدور حکم با وثیقه های دو و سه میلیارد ریالی آزاد، نمود.

 

به گزارش سنی نیوز، اسامی بعضی از آنها عبارتنداز :

 

١- سالم براجعه تاریخ دستگیری ٢۶/٢/٢٠١٣

 

٢- احمد حیدری تاریخ دستگیری ٢۶/٢/٢٠١٣

 

٣- خلیل خزرجی فرزند محسن تاریخ بازداشت ٢۶/٢/٢٠١٣

 

۴- ناصر شجیرات

 

۵- ابراهیم دحیمی فرزند عبود

 

۶- حسین حمودی فرزند جاسم تاریخ بازداشت ٨/٢/٢٠١٣

 

٧-حکیم خسرجی تاریخ دستگیری ٨/٢/٢٠١٣

 

همه این افراد درحین برگزاری جلسه قرآن و تدریس زبان عربی و تفسیر قرآن در یکی از منازل منطقه ملاشیه واقع در حومه شهر اهواز، دستگیر شدند. به گفته یکی از دستگیرشدگان ” در حین بازجویی در اداره اطلاعات، سعی کردند که اتهام ارتباط با علمای اهل سنت در یکی از کشورهای عربی را به من نسبت دهند اما من شدیدا آن را رد کردم و بخاطر آن بشدت شکنجه شدم”.

 

به گزارش منبع حقوق بشر از اهواز، ماموران اطلاعاتی سعی کردند که پرونده های این جوانان را سیاسی – امنیتی جلوه دهند اما بجز کتب و سی دی های مذهبی چیز دیگری را پیدا نکردند.

 

تعیین وثیقه های سنگین برای بازداشت شد گان خود نوعی فشار بر خانواده ها و دستگیر شدگان می باشد و درواقع بسیاری از زندانیان فرهنگی و سیاسی که طی این چند ماه با سپردن وثیقه آزاد شده اند عملا گروگان دستگاهی امنیتی و قضایی به شمار می روند. بسیاری از خانواده ها قادر به تهیه این وثیقه ها نیستند و مجبور به پرداخت ماهیانه برای دارندگان این وثیقه ها هستند( وثیقه های اجاره ای) چون این مبالغ دومیلیارد و سه میلیارد تناسبی با وضعیت اقتصادی زندانیان و خانواده های شان ندارد و بخصوص برای خانواده هائی که در حاشیه شهر همچون ” ملاشیه” زندگی می کنند، این مبالغ چندین برابر بیش از قیمت منازل شان می باشد.

زندانیان