نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا: دستگیری کوهیارگودرزی و مادرش سیلی به صورت جامعه جهانی است

11-آگوست-2011

گروه خبری: دانشجویان -

سایت نفس در قفس: به دنبال انتشار خبر دستگیری کوهیارگودرزی و مادر وی پروین مخترع یکی از افراد نزدیک به پرونده و دوستان وی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد. او در باره زمان دستگیری این فعال حقوق بشر گفت: « دوستان کوهیار تا صبح یکشنبه نهم مرداد از او خبر دارند. در حقیقت اخرین خبری که ازاو وجود دارد مربوط به صبح یکشنبه بوده است. عصر همان روز با یکی دیگر از دوستانش قرارملاقات داشته که سر قرارحاضر نشده است. لذا از صبح روز یکشنبه نهم مرداد که در منزل شخصی اش در خیابان جمالزاده تهران بوده ، هیچ خبری از کوهیار نداریم. کوهیار ناپدید شده. مادر کوهیار هم صبح روز بعد یعنی دوشنبه دهم مرداد در منزل مسکونی اش در شهر کرمان بازداشت شده است. وی هم اکنون در زندان مرکزی شهر کرمان زندانی است.»

 

این درحالی است که امروز چهارشنبه رییس نشنال پرس کلاب (باشگاه ملی مطبوعات) در آمریکا، که سال پیش جایزه ای را برای این فعال حقوق بشر در غیاب وی در نظر گرفته بود، با انتشار بیانیه ای نگرانی و ناراحتی خود را از دستگیری وی و مادرش ابراز کرد مارک همریک در این بیانیه گفته است که دستگیری کوهیار گودرزی و مادرش سیلی به گوش جامعه بین المللی است.» او همچنین از دولت ایران خواسته است که این فعال حقوق بشر و مادرش و روزنامه نگاران و دیگری کسانی را که بدون اینکه از دسترسی به ابتدایی ترین حقوقشان بهره مند باشند مورد بدرفتاری قرارگرفته اند را آزاد کند.

 

این منبع نزدیک به خانواده آقای گودرزی به کمپین در خصوص اینکه آیا او هیچ تماسی با نزدیکان خود گرفته یا نه گفت: « کوهیار هیچ تماسی نداشته و اساسا معلوم نیست که در چه وضعیتی قرار دارد. ما نگرانیم که خدای نکرده بلایی به سرش اورده باشند….مادر کوهیار خانم پروین مخترع هیچ فعالیت سیاسی یا حقوق بشری نداشته اند. و به همین خاطر بازداشت ایشان خیلی سوال برانگیز است. ایشان از بند نشوان زندان مرکزی کرمان تماس گرفته است و تنها توانسته بگوید که همراه قاچاقچی ها و قاتلین نگهداری میشود. اینکه چرا باشداشت شده است برای همه مبهم است. احتمالا بازداشت وی با هدف جلوگیری از اطلاعرسانی در مورد وضعیت کوهیار بوده و همچنین فشار بر کوهیار بوده است.»

 

منبع یاد شده در خصوص وضعیت حقوقی پرونده آقای گودرزی به کمپین گفت: « کوهیار سال ۸۸ در حالیکه عازم شهر قم برای شرکت در مراسم مرحوم ایت الله منتظری بود بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد و دوران محکومیتش را در زندان های اوین و رجایی شهر ( گوهر دشت کرج ) گذراند و آزاد شد. اما هم اکنون هیچ نهاد قضایی مسئولیت بازداشت احتمالی وی را به عهده نگرفته است و به دوستان و بستگان وی گفته اند که از طریق کلانتری محل اعلام مفقود شدن و ادم ربایی بکنند. هیچ دستو قضایی جدیدی برای بازداشت کوهیار در پرونده قضایی اش وجود ندارد.»

 

وی در خصوص نگرانی های موجود با توجه به اطلاعات یاد شده درباره وضعیت سلامت کوهیارگودرزی افزود: « با توجه به بازداشت مادر کوهیار که تنها فامیل درجه یک وی میباشد ، عملا تاکنون هیچ پاسخگویی به دوستان و بستگان درجه دو وی نشده است. دوستان وی از یک سو نگرانند که بلایی سر وی امده باشد و یا اینکه برای اعتراف گیری تحت فشار باشد.»

برچسب ها:

زندانیان