نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ارائه طرح عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال به مجلس

19-دسامبر-2016

گروه خبری: زنان - کودکان -

سایت نفس در قفس: عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی زنان مجلس از رایزنی های صورت گرفته با مراجع تقلید و حوزه علمیه برای حمایت از طرح منع ازدواج دختران زیر ۱۸ سال خبر داد. فاطمه ذوالقدر گفت به زودی این طرح به مجلس ارائه خواهد.

به گزارش میزان، فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص آمار طلاق در کشورمان، اظهار کرد: “در مجموع با توجه به ۲۰۰۰۰هزار مورد طلاقی که در کشورمان صورت گرفته است ۱۷ درصد این طلاق ها برای دخترانی بوده است که زیر ۱۸سال سن داشته اند”.

عضوهیئت رئیسه فراکسیون زنان معتقد است: “بدون شک ازدواج های زیر ۱۸ سال سبب می شود که افسردگی و مشکلاتی از این قبیل گریبانگیر این دسته از زنان شود که بدون شک این اتفاق تبعات بسیاری را به دنبال دارد”.

ذوالقدر با بیان اینکه ازدواج دختران کم سال بیشتر به خاطر فقر خانواده آنها صورت می گیرد، گفت: “ما در کمیسیون فرهنگی در دیداری که با مراجع تقلید در قم داشتیم این موضوع را بیان کردیم و قرار شد آیت الله نوری همدانی کتباً جواب خود را پیرامون نظرشان درباره ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را به ما ارائه دهند”.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم نیز قرار شده است نظرات مراجع را در اختیار ما قرار دهند تاکید کرد: “آیت الله مکارم شیرازی صریحا نسبت به ازدواج دختران زیر ۱۳ سوال که پاسخ دادند واین موضوع را باطل وحرام اعلام کردند”.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: “حمایت مراجع تقلید کشورمان از عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال قابل تقدیر و ستایش است به گونه ای که آیت الله مکارم شیرازی صراحتا بیان کردند این موضوع باطل وحرام است و در قدیم انجام می شد اما پسندیده نیست درشرایط فعلی این روال صورت گیرد و باید بلوغ عقلی وجود داشته باشد”.

ذوالقدر در پایان خاطر نشان کرد: “پس از کسب تکلیف از سوی مراجع تقلید قرار است آن را در قالب طرح عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال به مجلس ارائه دهیم. طرح عدم ازدواج دختران زیر ۱۸ سال از سوی نمایندگان مجلس با کسب اجازه از مراجع تقلید در آینده ارائه خواهد شد”.

زندانیان