نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

میزبانی لیگ ۲۰۱۵ والیبال برای ایران، به شرط راه دادن زنان

29-ژانویه-2015

گروه خبری: زنان -

سایت نفس در قفس: فدراسیون جهانی والیبال، دادن میزبانی به ایران را، مشروط به حضور بانوان تماشاگر ایرانی در سالن‌های مسابقات کرد.

به گزارش روزنامه شرق؛ فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) دوباره پرونده حضور بانوان تماشاگر ایرانی در سالن‌های مسابقات را روی میزش گذاشته است؛ اما این‌بار به بهانه نامزدی ایران برای میزبانی مرحله نهایی رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١۵. والیبال ایران که به یک قدرت در دنیا تبدیل شده و سال گذشته عنوان چهارمی لیگ جهانی را از آن خود کرده، حالا نام خود را در فهرست نامزدهای میزبانی مرحله نهایی این رویداد معتبر قرار داده و خیلی امیدوار است بتواند این میزبانی را بگیرد.

«واقعیت این است که فدراسیون بین‌المللی والیبال به ما زنگ زده و چند سوال را به‌صورت شفاهی پرسیده‌ که ما هم پاسخ داده‌ایم. حالا قرار است این سوالات را کتبی بپرسند و ما هم آنها را کتبا پاسخ دهیم.» این بخشی از صحبت‌های داورزنی، رییس فدراسیون والیبال با رادیو بود که این خبر را به‌صورت رسمی‌تر اعلام کرد: «ایران و روسیه به‌عنوان نامزدهای نهایی میزبانی در نظر گرفته شده و فکر می‌کنم در صورت فراهم‌آوردن بخشی از شرایط، این میزبانی به ایران برسد.» «فراهم‌آوردن شرایط» البته گزینه ملموسی است؛ اینکه به زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده شود؛ مساله‌ای که چالش‌های زیادی را پیش‌روی ورزش کشور قرار داده و هنوز به نتیجه‌نهایی نرسیده است.

آخرین‌باری که پای بانوان به سالن آزادی رسید، سال ٢٠١١ بود که تیم‌ملی ایران به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت و با شکست‌دادن ژاپن، جواز حضور در لیگ جهانی ٢٠١٣ را به دست آورد. اما به‌خاطر مشکلات و حواشی‌ای که برخی از تماشاگران در این دیدار به وجود آوردند از حضور بانوان در سالن‌های والیبال جلوگیری شد. ممانعت از حضور خانم‌ها به سالن‌های والیبال در حالی ادامه داشت که سال گذشته در رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١۴ جمعی از بانوان در اعتراض به راه‌ندادن آنها به ورزشگاه مقابل سالن آزادی تجمع کردند.

بعد از این اتفاقات فدراسیون جهانی والیبال نیز به شرایط به‌وجودآمده واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران در صورتی اجازه حضور در لیگ جهانی ٢٠١۵ را خواهد داشت که شرط حضور بانوان در سالن‌ها را حل کرده باشد. حالا در شرایطی که سران FIVB به شرط حل‌کردن این موضوع به ایران مجوز حضور در لیگ جهانی ٢٠١۵ را داده‌اند، باز هم بانوان تماشاگر ایرانی خبرساز شده‌اند و در صورتی که این مشکل حل شود، فدراسیون والیبال ایران به احتمال زیاد میزبان مرحله نهایی لیگ جهانی ٢٠١۵ خواهد بود.

روسیه و لهستان دو نامزد دیگری هستند که در کنار ایران آمادگی خود را برای گرفتن این میزبانی اعلام کرده‌اند اما به گفته محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال FIVB بیشتر تمایل دارد تا ایران را برای این میزبانی برگزیند. با این حال مشکل ممنوعیت حضور بانوان در سالن‌ها در حالی از تابستان گذشته در پی تهدید‌های مسوولان فدراسیون جهانی در دست پیگیری است که هنوز به سرانجامی نرسیده است. با این حال محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم به نکته جالب اما مبهمی هم اشاره کرد. او گفت: «باید حضور بانوان را در طول لیگ جهانی مدیریت کنیم. جلساتی با شورای تامین، نیروی انتظامی، حراست وزارت ورزش و وزارت کشور برگزار خواهیم کرد تا تصمیم درستی در این مورد بگیریم.

به‌دنبال این هستیم که شماری از بانوان را مدیریت‌شده در سالن آزادی داشته باشیم و در صورت امکان با نصب یک نمایشگر بیرون از سالن آزادی، افراد دیگری هم که همراه خانواده خود برای دیدن بازی می‌آیند از مشاهده دیدارهای تیم‌ملی ایران محروم نشوند.»اینکه شماری از بانوان به‌صورت مدیریت‌شده به سالن بیایند، نکته مهم اما مبهمی است که نیازمند توضیحی بیشتر از سوی شخص اول فدراسیون والیبال است. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال درخصوص اینکه بالاخره بحث ورود خانم‌ها به سالن‌ها به کجا رسید، به «شرق» گفت: «بهتر است بگوییم بحث ورود «خانواده‌ها» به سالن به کجا رسید چون این واژه قشنگ‌تری است. آقای داورزنی مدت‌هاست که دنبال این موضوع هستند و بیکار ننشسته‌اند و مدام با دولت و شورای امنیت ملی در حال مذاکره هستند تا آن را به سرانجام برسانند. مسایل پیچیده‌تر از این در ورزش ما بوده که حل شده است، مطمئنا این مورد هم حل خواهد شد. ما خیلی امیدوار هستیم که این میزبانی را نه‌تنها برای والیبال ایران بلکه برای ورزش ایران به ارمغان بیاوریم چرا یک امتیاز بزرگ برای ورزش کشور محسوب می‌شود. تنها رقیب ما در گرفتن این میزبانی روسیه است که آن هم بعید می‌دانم فدراسیون جهانی میزبانی را به آنها بدهد چون تازه میزبان مسابقات قهرمانی جهان بوده‌اند.»

او در پاسخ به این سوال که منظور داورزنی از اینکه می‌خواهید تماشاگران را به‌صورت مدیریت‌شده به سالن بفرستید چه بود، حرفی نزد و گفت: «من اطلاعی ندارم.»اما به‌جز حضور بانوان، پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات به فدراسیون جهانی از دیگر قوانین رقابت‌های لیگ جهانی است که هر کشوری باید به آن پایبند باشد و مبلغی را به FIVB پرداخت کند. متاسفانه فدراسیون والیبال ایران بر سر این قضیه هم با مشکل مواجه است اما نه به شدت حضور بانوان. صداوسیمای ایران حق پخش رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١۴ را که ٣۵٠هزاردلار است هنوز به فدراسیون جهانی پرداخت نکرده و این فدراسیون هم در مقابل پاداش والیبالیست‌های کشورمان را که با عنوان چهارمی، این آوردگاه جهانی معتبر را ترک کرده‌اند بلوکه کرده تا زمانی که طلب خود را بگیرد. افشاردوست در واکنش به این موضوع که چرا صداوسیما بدهی خود را به فدراسیون جهانی نمی‌دهد، ادامه داد: «حتما صداوسیما این پول را پرداخت خواهد کرد. مطمئنا این مشکل هم حل خواهد شد.»پخش مستقیم تلویزیونی همه مسابقات با کیفیت اچ‌دی، پرداخت حق پخش، ایجاد شرایطی برای حضور بانوان در سالن مسابقات و فراهم‌کردن امکانات استاندارد میزبانی از جمله شروطی است که فدراسیون والیبال باید ظرف یکی، دوماه جاری کتبا به آن متعهد شود تا بتواند میزبانی مرحله نهایی لیگ جهانی ٢٠١۵ را بگیرد.

حال باید دید محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال که همواره جزو معدود روسای فدراسیون‌های موفق چندسال اخیر ورزش ایران بوده و والیبال در زمان حضور او به این افتخارات مهم دست یافته، می‌تواند از پس این مشکلات بزرگ بربیاید یا نه؟ گفتنی است ایران در گروه B رقابت‌های لیگ جهانی والیبال ٢٠١۵، با تیم‌های آمریکا، لهستان و روسیه همگروه است.

زندانیان