نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آتش‌سوزی در زندان اوین؛ پرونده‌سازی با شکایت سازمان زندان‌ها برای ۶ زندانی سیاسی مجروح در شب حادثه اوین توسط مقامات زندان

17-دسامبر-2022

گروه خبری: زندانیان - قیام ۱۴۰۱ -

نفس در قفس، ۲۶ آذر ۱۴۰۱؛با وجود گذشت بیش از دو ماه از حادثه آتش سوزی زندان اوین، شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ که در شب ۲۳ مهر ۱۴۰۱، همزمان با آتش‌سوزی در زندان اوین و حمله نیروهای امنیتی به بند ۷ و بند ۸ این زندان مجروح شده‌ بودند، با پرونده‌سازی در خصوص آن حادثه رو به رو شده‌اند. دادگاه رسیدگی به این پرونده روز جاری شنبه ۲۶ آذر در شورای حل اختلاف تهران برگزار می‌شود.

به گزارش «نفس در قفس» ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، با وجود گذشت بیش از دو ماه از حادثه آتش سوزی زندان اوین، محمد خانی، یاشار توحیدی، امیرعباس آزرم‌وند، رضا سلمانزاده، میثم گلشنی، سیدجواد سیدی و دو تن دیگر از زندانیان سیاسی مجروح شده در آتش سوزی زندان اوین با شکایت سازمان زندانهای تهران با پرونده جدید با اتهامات‌‌ «افتراء و تخریب عمدی اموال منقول و غیر منقول متعلق به دیگری، توهین به مقامات و مامورین، تهدید به قتل و نشر اکاذیب» رو به رو شده‌اند. جلسه رسیدگی به پرونده گشوده شده روز جاری شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در شورای حل اختلاف تهران برگزار می‌شود.

این پرونده سازی و شایت در حالی صورت می‌گیرد که محمد خانی، دانشجوی دکتری دانشگاه علامه و پژوهشگر و مترجم در روز ۲۳ مهر همزمان با حوادث زندان اوین مورد اصابت تیر جنگی از قسمت پهلو و چند تیر ساچمه‌ای قرار گرفته بود. یاشار توحیدی از قسمت پا مورد اصابت سه تیر جنگی قرار گرفته و وضعیت سلامتی او وخیم گزارش شده است. و ۴ زندانی دیگر در شب حادثه مجروح شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به انفرادی منتقل شده بودند.

روز ۲۳ مهر ۱۴۰۱، درگیریهای گسترده در زندان اوین صورت گرفته است که نیروهای امنیتی به سمت زندانیان در بند ۷ و۸ شلیک کردند. که باعث مجروح و زخمی شدن تعداد زیادی از زندانیان شده است.

محمد خانی دانشجوی دکتر دانشگاه علامه  و پژوهشگر و مترجم از روز چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ جهت تحمل دوران محکومیت ۴ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

یاشار توحیدی، دانشجوی رشته هوا فضا دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ پس از حضور در شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این دانشجو پیش از این به ۲سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری، به ۴ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. او یکی از ۴۲ زندانی سیاسی است که در پی آتش‌سوزی زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد اما مدتی بعد، او را دوباره به اوین منتقل کردند.

رضا سلمان‌زاده، پدر مهدی سلمانزاده از جانباختگان آبان ۹۸، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده است. در دو ماه گذشته از حق ملاقات و برقراری تماس با خانواده محروم بوده است. او در جریان آتش‌سوزی زندان اوین هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و در اثر ضرب‌وشتم ماموران، دستش شکست.

سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی سابق، روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پیش‌تر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشو» به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد است. در شب حادثه زندان اوین، به پایش گلوله ساچمه‌ای اصابت کرده و تا کنون مداوا نشده است

زندانیان