نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آخرین وضعیت فعالان مدنی بازداشت شده در اهر

21-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: از میان بازداشت شدگان روز گذشته اهر تعدادی از ایشان به بازداشتگاه اداره اطلاعات، تعدادی به زندان اهر و برخی نیز آزاد شده اند.

 

به گزارش اویان نیوز، جمعه ۲اسفند۹۲، ۷ تن از فعالان آذربایجانی بازداشت شده دراهر به نام های عباس لسانی، صالح ملا عباسی، ابراهیم رشیدی، ابراهیم نوری، بهزاد عبدی، اکبر ابولزاده و عباس نظری به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده اند.

 

مقامات قضایی برای بازداشت شدگان قرار وثیقه ملکی و کفالت صادر نموده اند.

 

در حدود ۴۵ تن از این فعالان با قرار کفالت عصر امروز آزاد شدند.

 

بر اساس این گزارش، مبالغ وثیقه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون عنوان شده است که حدود ۴۰ نفر از فعالان به علت امتناع از تودیع وثیقه به زندان اهر منتقل شدند.

 

ماموران انتظامی از سرو شام و صبحانه و تحویل پتو به فعالان آذربایجانی خودداری کرده و فعالان مدنی آذربایجانی شب گذشته را در سرمای بازداشتگاه بدون پتو سپری نموده اند.

 

بر همین اساس، منزل پدری بهزاد عبدی فعال دانشجویی ساکن اهر مورد بازرسی و تفتیش کامل قرار گرفته و وسایل زیادی از منزل پدری وی مصادره شده است.

 

جزئیات بازداشت

 

پنجشنبه ۱اسفند۹۲ در آستانه روز جهانی زبان مادری قریب به ۱۰۰ تن از فعالان مدنی آذربایجانی در شهر اهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 

هنگام بازداشت فعالان در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در شهر اهر، در منزل پدری اکبرابولزاده، به روی آنان اسلحه کشیده‌ و هنگام خروج از منزل از تمامی میهمانان به صورت کامل فیلم‌برداری شده است.

 

اکبر ابولزاده – که مراسم در منزل پدری وی برگزار شده است – برای گفتگو و رویت حکم قضائی به بیرون از منزل مراجعه کرده که از سوی سربازان و پرسنل کادر نیروی انتظامی با باتوم بشدت مورد ضرب و شتم قرارگرفته است.

 

محل برگزاری مراسم از ۴ طرف تحت محاصره قرار داشته و ماموران نیروی انتظامی پشت بام محل برگزاری مراسم را نیز پوشش داده بودند. ماموران امنیتی از تمام زوایا بوسیله هندی کم فیلم برداری کرده اند.

 

ماموران انتظامی با سخنان رکیک شرکت کنندگان در مراسم را مورد بی احترامی قرار داده اند.

 

گفته می شود ماموران امنیتی بدون حکم قضائی به منزل برگزاری مراسم وارد شده اند.

 

ماموران پلیس بدون اتیکت، با اسلحه و گاز اشک آور به داخل منزل وارد شده وسعی در خارج کردن مهمانان داشته‌اند.

 

فعالان آذربایجانی با فریادهای «یاشاسین آذربایجان»، از منزل خارج شده اند که همسایگان نیز این شعار را با صدای بلند تکرار می‌کردند. گفته می شود پلس با مشاهده حمایت اهالی محل از بازداشت شدگان با خشونت بیشتری با فعالان برخورد کرده است.

زندانیان