نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آرمان عبدالعالی کودک – متهم، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد

24-نوامبر-2021

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

نفس در قفس، ۳ آذر ۱۴۰۰: حکم اعدام آرمان عبدالعالی، کودک- متهم، به اتهام قتل در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد.

به گزارش«نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، آرمان عبدالعالی، کودک – متهم، محبوس در زندان رجایی‌شهر که در زمان ارتکاب جرم انتسابی تنها ۱۷ سال داشت، سحرگاه چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰، در این زندان اعدام شد. حکم اعدام این کودک- متهم در حالی اجرا شد که خبرگزاری های حکومتی شب گذشته از به تعویق افتادن اعدام و بازگردانده شدن آرمان عبدالعالی به بند خبر دادند.

آرمان عبدالعالی در حالی که برای ششمین بار متوالی به سلول انفرادی منتقل شده بود، روز گذشته به بند بازگردانده شد و بار دیگر ساعت ۸ شب برای اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. اعدام این زندانی بدون ملاقات آخر با خانواده‌اش صورت گرفته است.

در هفته‌های اخیر کارشناسان و گزارشگران سازمان ملل متحد خواستار توقف حکم اعدام آرمان عبدالعالی شده بودند. آنها این اعدام را مغایر با کنوانسیون بین المللی حقوق کودکان و معاهدات حقوق بشری بین المللی اعلام کردند.

آرمان عبدالعالی، متولد ۱۹ اسفند ماه ۱۳۷۴ بود و در زمان ارتکاب قتل انتسابی در سال ۱۳۹۲ تنها ۱۷ سال سن داشت. اتهام ارتکاب این قتل درحالی به این کودکت- متهم وارد شده بود که تا امروز هیچ جسدی نیز کشف نشده است.

آرمان عبدالعالی متهم است در سال ۹۲ در حالی که کمتر از ۱۸ سال داشته، دوست دخترش غزاله شکور را به قتل رسانده است. گفته می‌شود او پس از بازداشت و در مراحل بازجویی به قتل غزاله اعتراف کرده و گفته بود «من بخاطر عشق زیادی که به غزاله داشتم و او از ازدواج من با خودش امتناع می‌کرد، او را هل دادم و غزاله به قتل رسید.»

آرمان عبدالعالی در دادگاه دوم منکر قتل غزاله شده و گفته بود:‌« من آن زمانی بچه بودم. اشتباهات زیادی کردم، اما قتلی مرتکب نشده ام»

وکبل پرونده آرمان با توجه به جسد مقتول پیدا نشده و همچنین خانواده غزال چند ماه بعد از ماجرای قتل برای دانشگاه وی مرخصی گرفته و دفترچه بیمه او را تمدید کرده بودند، در خواست اعاده دادرسی داده و قضات دیوان عالی کشور درخواست را پذیرفتند..

این درحالی است که پدر و مادر غزاله درباره موضوع گرفتن مرخصی تحصیلی برای دخترشان گفته بودند: «با توجه به اینکه هیچ سرنخی از جسد دخترمان پیدا نکردیم و امید داشتیم شاید دخترمان زنده باشد، با همین تصور از دانشگاهش یک ترم مرخصی گرفتیم.»

پیشتر حکم اعدام آرمان عبدالعالی، که قرار بود مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۸، در زندان رجایی شهر اجرایی شود، با اخذ مهلت یک ماهه اولیای دم مقتول متوقف شده بود. به‌گفته حسین شاملو احمدی، وکیل مدافع این کودک مجرم، «خانواده غزاله شکور به آرمان یک ماه فرصت دادند تا به شبهات این پرونده پاسخ دهد». بعد از اتمام این فرصت، آرمان به طور مستمر ۶ بار به سلول انفرادی منتقل شد و هر بار اعدام وی به تعویق افتاد.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، اجرای این حکم را شدیدا محکوم کرده و خواهان واکنش‌های بین المللی نسبت به نقض قوانین و کنوانسیون‌ها توسط مقامات جمهوری اسلامی است. آرمان عبدالعالی علاوه بر این او از یک دادرسی عادلانه محروم ماند، صدور حکم اعدام بربراساس اعترافات او زیرشکنجه صورت گرفته بود.

 

زندانیان