نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی اکثر بازداشت شدگان مراسم قلعه بابک / بی‌خبری مطلق از وضعیت عباس لسانی

11-جولای-2018

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: بیش‌تر فعالین آذربایجانی بازداشت‌شده در روزهای گذشته آزاد شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، برخی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده و برخی دیگر با صدور قرار منع تعقیب از بند رهایی یافته‌اند.

عسگر اکبرزاده، رحیم غلامی، سعید صادقی‌فر و علی واثقی چهار فعال آذربایجانی هستند که هر کدام با تودیع وثیقه‌ی ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.

به آن‌ها اتهام تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور تفهیم شده که همگی آن را رد و دفاعیات خود را به زبان تُرکی تقدیم بازپرس پرونده کرده‌اند.

سجاد صدقی و یاشار حسن‌پور دو فعال دیگر آذربایجانی هستند که آنها نیز با تودیع وثیقه موقتا آزاد شده‌اند.

مهدی هوشمند، عبدالله هوشمند، سینا ارشادی، مرتضی مرادپور، رحمان قاسمی، رحیم ساسانی، قاسم محمودی، محمود محمودی، حمید قوتی، سعید سینه‌دار، شاهین اسماعیل‌پور، سلیمان کاظمی و اکبر عباس‌زاده نیز ۱۳ فعال دیگری هستند که بدون سپردن وثیقه امکان آزادی کامل پیدا کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که حجت فکری و اولدوز قاسمی نیز که پیش از این خبر بازداشت آنها منتشر شده بود فقط تحت تعقیب مانده‌اند و قرار تعقیب آنها به بازداشت تبدیل نشده است.

با تعیین تکلیف ۲۱ نفر از بازداشتی‌ها تعداد فعالین آزاد شده در روزهای اخیر به ۵۱ نفر رسید و وضعیت ۱۶ فعال آذربایجانی هنوز مشخص نیست.

عباس لسانی، ابراهیم نوری، جعفر رستمی، کیومرث اسلامی، سهند معالی، عباس نیکروان، مرتضی یزدانی، سالار افشاری، سجاد عبدلی، عباس خدایاری، غلام قلی‌زاده، رحیم علی رضایی، ابوالفضل بیدخت، ابوالفضل کرامتی، امیر هاشم‌زاده و احد آلویی ۱۶ فعال آذربایجانی هستند که هنوز در بازداشت هستند.

در این میان، عباس لسانی، ابراهیم نوری و عباس نیکروان در شرایط نامعلومی نگهداری میشوند.

به گفته‌ی نزدیکان فعالین بازداشتی، این افراد در هنگام بازداشت و پس از آن مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

زندانیان