نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی کشیش و یک تن از خادمین کلیسا از زندان اهواز

4-دسامبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: دو تن از زندانیان مسیحی پس از گذراندن ۲۱۴ روز حبس در زندان سپیدار اهواز بدون اعلام قبلی آزاد شدند.

به گزارش « محبت نیوز» دو تن از زندانیان مسیحی به نامهای ” فرهاد سبکروح” کشیش کلیسای جماعت ربانی اهواز و “ناصر ضامن دزفولی” یکی از خادمین این کلیسا پس از تحمل ۲۱۴ روز حبس در زندان سپیدار اهواز، صبح امروز چهارشنبه ۱۳ آذر آزاد شدند.

 

بر اساس این گزارش در آستانه عید سال نو و کریسمس، روز جمعه دوم دی ۱۳۹۰ ماموران امنیتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده با یورش گسترده به کلیسای جماعت ربانی اهواز کلیه اعضا و افراد شرکت کننده در مراسم هفتگی کلیسا را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 

کلیه بازداشت شدگان در مراسم پس از تهدید و بازجویی و ثبت مشخصات و آدرس آنان پس از ساعاتی آزاد شدند اما فرهاد سبکروح و همسرش شهناز جیزان به همراه دو تن دیگر از خادمین کلیسای ربانی اهواز به نام های ناصر ضامن دزفولی و داود علیجانی با اتهام ” گرایش به آئین مسیحیت ، دعوت از افراد مسلمان به تغییر دین و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت تبشیری ” بازداشت شدند.

 

این چهار تن با حکم دادگاه انقلاب اهواز هر یک به یکسال حبس تعزیری محکوم، که “داود علیجانی” روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ با مراجعه به دادگاه بازداشت و سه تن دیگر نیز در روز شنبه ۱۴ اردیبهشت پس از اطلاع از احضاریه دادگاه، با مراجعه به دادسرای دادگاه انقلاب اهواز بازداشت و به زندان سپیدار منتقل گردیدند.

 

در حالی خبر آزادی این دو تن منتشر میشود که هنوز مدتی از محکومیت آنان باقی مانده و دلیل این آزادی زود هنگام از سوی مراجع قضایی ایران منتشر نشده است و هنوز معلوم نیست که این آزادی شامل همسر کشیش سبکروح و دیگر خادم کلیسا هم خواهد گردید یا خیر.

 

گفتنی است این افراد در طی دوران محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده اند.

 

کلیسای رسمی خانگی اهواز که از آن به عنوان کلیسای جماعت ربانی اهواز نام برده می شود تحت نظارت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی بوده اما در راستای فشار بر مسیحیان دستگیری‌های بدون علت یکی از اقداماتی است که توسط نیروهای امنیتی به انجام می‌رسد.

زندانیان