نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آغاز سال نوی میلادی با دست‌کم ۱۳ اعدام در هفته‌ی اول

7-ژانویه-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: طی هفته‌ی اول سال جدید میلادی، دست‌کم ۱۳ حکم مرگ در زندان‌های مختلف ایران به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش «نفس در قفس»، از میان این ۱۳ حکم اعدام، اخبار تنها ۲ مورد آن توسط رسانه‌های رسمی در ایران اعلام شده و ۱۱ مورد دیگر توسط ارگان‌ها و رسانه‌های حقوق بشری علنی شده‌اند.

خبرگزاری رکنا در روز ۱۴ دی ماه از اعدام ۲ زندانی در زندان مرکزی قزوین خبر داد.

این ۲ نفر به نام‌های مجید و قدرت، یک روز پیش از آن به اتهام حمل ماده مخدر شیشه به چوبه‌های دار سپرده شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در روز ۱۵ دی ماه اعدام ۳ زندانی در زندان قزلحصار کرج را اعلان کرد.

طبق این گزارش این زندانیان که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند خشایار بهروزی از سالن ۳ واحد ۲، مهدی کاووسی از سالن ۷ واحد ۲ و انوش بلوچ از سالن ۱ واحد ۲ نام داشتند.

همراه این گروه یک زندانی دیگر به نام حریف غلامی نیز از ندامتگاه تهران بزرگ به سلول انفرادی منتقل شده بود. وی زمانی که بلندگو نامش را جهت انتقال خواند، اقدام به قتل یکی از همبندیان خود می‌کند. به همین دلیل حکم اعدام وی تازمان رسیدگی به پرونده قتل متوقف شده است و این زندانی هم اکنون در انفرادی زندان قزلحصار بسر می‌برد.

همچنین طبق گزارش تارنمای هرانا چهار زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر نیز در همین روز در زندان ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند.

این چهار زندانی هادی مقدم (حمل و نگهداری ۱ کیلو شیشه)، علی نوری (حمل و نگهداری ۱ کیلو شیشه – لابراتوار)، علیرضا حاج فیروز آبادی و علی نوری نام داشتند.

همین منبع از اعدام ۳ زندانی دیگر در زندان رجایی‌شهر کرج نیز خبر داد.

احکام مرگ این زندانیان در روز ۱۵ دی ماه جاری اجرا شده و هویت و اتهامات آنان بدین ترتیب اعلام شده است: تراب رشیدی، محاربه از طریق سرقت مسلحانه، علی چشمه نوشی، محاربه از طریق سرقت مسلحانه، یک زندانی با نام کوچک سجاد، اتهامات مربوط به مواد مخدر.

سازمان حقوق بشر ایران نیز در گزارشی دیگر از اعدام محمد زبردست فرزند رحمان و اهل روستای علی آباد بوکان خبرداده است.

این زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در روز ۱۵ دی ماه در زندان لاکان رشت به دار آویخته شده است.

بدین ترتیب شمار اعدام‌ها در ایران تنها در هفته‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی به دست‌کم ۱۳ مورد رسیده است.

این در حالی است که در روز ۱۵ دی ماه گزارش‌های مبنی بر انتقال یک زندانی متهم به قتل به سلول‌های انفرادی زندان سپیدار اهواز جهت اجرای حکم اعدام منتشر شده بود.

این زندانی ۳۳ ساله مهدی دحیمی فرزند صادق نام دارد که از ۱۱ سال پیش در زندان به سر می‌برد و تاکنون اجرا و یا توقف حکم اعدام وی نامشخص است.

مهدی دحیمی

مهدی دحیمی

زندانیان