نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آغاز کمپین جمع‌آوری امضای یک سازمان ضدشکنجه برای آزادی ۸ درویش گنابادی

13-دسامبر-2018

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: اقدام مسیحیان برای لغو شکنجه (آکات) امروز کمپین جمع‌آوری امضا برای آزادی ۸ درویش گنابادی محبوس در زندان فشافویه را آغاز کرد.

دفتر سوئیسِ این سازمان ضدشکنجه که در سال ۱۹۷۴ در فرانسه تاسیس شده و اکنون در بیش از ۳۰ کشور جهان فعال است، امروز با آغاز کمپینی و در نامه‌هایی به حسن روحانی، رییس جمهور و محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ی قضائیه خواهان آزادی فوری ۸ درویش زندانی در زندان فشافویه‌ی تهران شده است.

در این نامه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت رضا انتصاری، کسری نوری، محمد شریفی مقدم، مهدی اسکندری، حسام معینی، مرتضی کنگرلو، امیر نوری و سینا انتصاری که از تاریخ ۷ شهریور ماه تا امروز ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۷ در سلول‌های انفرادی نگه‌داری می‌شدند، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده تا دستور آزادی فوری این افراد را که تنها به دلیل عقاید مذهبی خود زندانی شده‌اند صادر کنند.

آکات تاکید کرده است که این افراد همگی در حمله‌ی نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان بسیج به محل اقامت قطب دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم تهران در اسفند ماه ۱۳۹۶ دستگیر شده و توسط شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به احکام سنگین زندان، شلاق، تبعید و ممنوع‌الخروجی محکوم شده‌اند.

این سازمان ضدشکنجه تاکید کرده که این زندانیان عقیدتی در طول ۴ ماه نگه‌داری در سلول‌های انفرادی از هرگونه تماس با خانواده‌های خود محروم بوده و تنها یک بار توسط یکی دیگر از دراویش زندانی به نام صالح مرادی رویت شده‌اند.

طبق این بیانیه، ممنوعیت شکنجه، و حق حیات، امنیت، ارتباط با افراد مورد نظر خود از زندان، آزادی اندیشه، فکر و مذهب و تجمع مسالمت‌آمیز از جمله حقوقی هستند که در کنوانسیون حقوق سیاسی و مدنی که جمهوری اسلامی نیز آن را امضا کرده، مورد تصریح بوده‌اند و مقامات ایران ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

این بیانیه در خاتمه خواهان تحقیق فوری در مورد وضعیت این ۸ درویش زندانی و اطلاع به خانواده‌ی آن‌ها، آزادی فوری آنان و حفاظت از آنان از بدرفتاری و شکنجه تا زمان آزادی و نیز آغاز تحقیقات در رابطه با شکنجه‌ی احتمالی آنان در زمان نگه‌داری در سلول‌های انفرادی شده است.

زندانیان