نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابتلا به کرونا و انتقال به زندان رجایی شهر؛ وضعیت نگران کننده بهنام موسیوند در زندان

1-سپتامبر-2020

گروه خبری: زندانیان -

بهنام موسیوند زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین درحالی که به دلیل ابتلا به ویروس کرون در بهداری زندان اوین بستری شده بود به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است.

بنا به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، بهنام موسیوند روز شنبه ۸ شهریور۹۹ در پی بروز علائم ابتلا به ویروس کرونا به بهداری زندان اوین منتقل شد. اما دو روز بعد در تاریخ ۱۰ شهریور ماموران زندان اوین تمامی وسایل وی را از بند ۸ خارج کرده و باخود برده‌اند. این اقدام ماموران افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت سلامتی وی شد.

بنا به اطلاع « نفس در قفس»، بهنام موسیوند  درحالی که از بیماری رنج می برد و نیاز به رسیدگی پزشکی دارد، از بهداری زندان اوین به زندان رجایی شهر  منتقل شده است. و بدون هیچ رسیدگی پزشکی در سلول انفرادی نگهداری می شود.

این دومین زندانی است که در هفته اخیر بعد از تشخیص بیماری کرونا به جای انتقال به بیمارستان و رسیدگی های لازم پزشکی به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. پیشتر نیز جعفر عظیم زاده در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۹، با علائم ابتلا به بیماری کرونا به بهانه انتقال به بیمارستان از بند خارج ولی در نهایت به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

 

این انتقال علاوه بر اینکه جان زندانی بیمار را بیش از همیشه به خطر می‌اندازد، زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر را هم در خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد و باعث شیوع بیشتر این ویروس می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی با شیوع کرونا ادعا کرده “ایران باید به عنوان مبتکر حمایت از حقوق زندانیان در دنیا شناخته شود”. این درحالی است که عفو بین الملل با انتشار اسناد سازمان زندانها، کمبود فوق العاده موارد پزشکی و درمانی در دوره کرونا در زندانهای ایران را تایید کرد.

 

ماموران زندان اوین صبح امروز دوشنبه ۱۰ شهریور وسایل بهنام موسیوند، فعال مدنی زندانی که روز شنبه ۸ شهریورماه به دلیل بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا به بهداری زندان منتقل شد را از بند ۸ این زندان خارج کرده و با خود بردند. این اقدام در کنار عدم تماس آقای موسیوند با خانواده خود و بی‌اطلاعی آنها از وضعیت سلامت وی موجب افزایش نگرانی آنان شده است.

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ماموران زندان اوین وسایل بهنام موسیوند، فعال مدنی زندانی که روز شنبه ۸ شهریورماه به دلیل بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا به بهداری زندان اوین منتقل شد را از بند ۸ این زندان خارج کرده و با خود بردند.

 

بک منیع مزلع از شرایط آقای موسیوند در خصوص آخرین وضعیت وی به هرانا گفت: “روز شنبه ۸ شهریور پس از تحصن زندانیان بند ۸ در بهداری بند در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به بهنام موسیوند که دچار تب و لرز و سایر علائم کرونا بود، وی به بهداری زندان منتقل شد. طی روزهای گذشته آقای موسیوند با خانواده خود تماس می‌گرفت و آنان از وضعیت او مطلع بودند. اما صبح امروز ماموران زندان از همبندی‌های بهنام خواستند تا وسایل وی را جمع کرده و تحویل نگهبانی دهند. به دلیل اتفاقی که پیشتر برای جعفر عظیم زاده افتاد و برای جلوگیری از انتقال ناگهانی آقای موسیوند، همبندی‌های وی از انجام این کار خودداری کردند. نهایتا ساعاتی بعد ماموران زندان خود به داخل بند رفته و وسایلش را جمع کرده و با خود بردند. از آن زمان تاکنون خانواده وی از وضعیتش بی اطلاع هستند و همین مساله در کنار مساله بیماری و وضعیت سلامت آقای موسیوند باعث نگرانی بیشتر آنان شده است”.

زندانیان