نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی جاوید رحمان از مرگ شهروندان در بازداشت‌گاه‌های ایران

3-اکتبر-2018

گروه خبری: دسته‌بندی نشده -

سایت نفس در قفس: سه ماه پس از انتصاب جاوید رحمان به عنوان گزارشگر جدید ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، اولین گزارش او منتشر شده است و در آن از مرگ شهروندان در بازداشتگاه ها ابراز نگرانی شده و از مقام های ایرانی خواسته شده به مجازات های غیرانسانی نظیر قطع عضو پایان دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آقای جاوید در این گزارش که به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داده گفته است که “شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز” در ایران ادامه دارد.

او گفته است که ادامه چنین مجازات های جسمانی در ایران که در قوانین این کشور درج است، با تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در تضاد است.

این گزارش از ادامه “اعمال شکنجه و سایر مجازات های غیرانسانی نظیر شلاق و قطع عضو” ابراز نگرانی کرده و گفته است ایران به هیچ یک از بیست توصیه جهانی درباره مقابله با شکنجه و سایر اشکال بدرفتاری عمل نکرده است.

جاوید رحمان در این گزارش یادآور شده است که اعتراف متهمان یا بازداشت شدگان زیر شکنجه و بدرفتاری معتبر نیست و نباید مبنای صدور احکام مجازات در دادگاه ها شود.

در این گزارش به تظاهرات اعتراضی دی ماه سال گذشته در ایران هم اشاره و گفته شده که در جریان این اعتراضات یازده روزه، به دلیل “سرکوب خشونت آمیز توسط نیروهای دولتی” دست کم ۲۵ نفر کشته شدند.

در این بخش از گزارش، آقای رحمان از “بازداشت غیرقانونی معترضان و اتهام مفسد فی‌الارض و محاربه به آنها، نبود دسترسی به وکیل” و “مرگ افراد در زمان بازداشت ابراز نگرانی کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود نوشته است که پس از این رشته تظاهرات، ابتدا دسترسی شهروندان ایرانی به پیام رسان تلگرام به طور موقت محدود و پس از چند ماه در بهار سال جاری با حکم قضایی به طور دائم مسدود شد.

جاوید رحمان در گزارش خود گفته است که این اقدام مغایر با قوانین داخلی برای دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی عقیده و بیان است.

او در این گزارش از ادامه اعدام به دلیل ارتکاب جرایم قبل از ۱۸ سالگی ابراز نگرانی کرده و گفته که در نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی دست کم ۴ نفر به اتهام ارتکاب جرم پیش از ۱۸ سالگی اعدام شده اند. در زمان انتشار این گزارش، اعلام شد که خانم سکانوند در زندانی در ارومیه در شمال غربی ایران اعدام شده است.

جاوید رحمان، حقوقدان پاکستانی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل در اوایل تابستان او را به عنوان گزارشگر جدید مسایل حقوق بشری در ایران معرفی کرد. او جایگزین عاصمه جهانگیر شد که بر اثر سکته قلبی درگذشت.

ایران همواره با تعیین گزارشگر ویژه برای پیگیری موارد نقض حقوق بشر در این کشور مخالفت کرده است. آقای جاوید در اولین گزارش خود از مقام های ایرانی خواسته که برای انجام وظایفش، به او اجازه سفر به ایران داده شود.

برچسب ها:

زندانیان