نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی خانواده نزار زکا نسبت به وضعیت سلامتی او در زندان

20-فوریه-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: خانواده نزار زکا، شهروند لبنانی محبوس در زندان اوین، امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای به هفدهمین روز اعتصاب غذای او اشاره و اعلام کردند که وضعیت سلامتی او به شدت وخیم شده است.

به گزارش دویچه وله، امروز چهارشنبه ۱ اسفندماه ۱۳۹۷، خانواده نزار زکا طی بیانیه‌ای که روزنامه دیلی‌استار بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است، نسبت وضعیت سلامتی وی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “ما به شدت نگران وضعیت سلامت نزار هستیم، زیرا در پی اعتصاب غذا چند بار در روز بیهوش شده؛ همچنین به خاطر شرایط نامناسب سلول زیرزمینی‌ای که او در آن زندانی است”.

دیلی‌استار به نقل از خانواده زکا نوشته که او “خواست ربایندگانش برای خوردن و انتقال به بیمارستان را رد می‌کند”. خانواده زکا در این بیانیه همچنین خواستار آزادی او شده‌اند.

نزار زکا که پیشتر در اندرزگاه ۷ سالن ۱۲ زندان اوین محبوس بود، در تاریخ ۱۵ دی ماه به اندرزگاه ۴ سالن ۴ منتقل شده و روز بعد به بند ۲ الف سپاه منتقل شده بود. آقای زکا از روز ۱۵ بهمن‌ماه در اعتراض به “بازداشت و تحت فشار قرار گرفتن جهت اعتراف” دست به اعتصاب غذا زده است. هرانا پیشتر در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه طی گزارشی به آخرین وضعیت این زندانی در اعتصاب غذا پرداخته بود.

این شهروند لبنانی در تاریخ ۲۷ شهریور سال ۹۴ در پنجمین سفر خود به ایران به دست ماموران امنیتی در تهران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

وی در مهرماه ۱۳۹۵ به ۱۰ سال زندان و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است.

مقام‌های امنیتی ایران و سپاه نزار زکا را به «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» متهم کرده‌اند، اما خانواده او این اتهامات را رد کرده‌‌اند.

نزار زکا، ۵۰ ساله که دارای اقامت دائم آمریکا است،‌ کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و برای یک مؤسسه غیرانتفاعی فناوری اطلاعات در واشنگتن کار می‌کرد.

برچسب ها:

زندانیان