نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام جوان ۲۴ ساله در ایران

31-می-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه‌ی اقدام فوری نسبت به اجرای حکم احسان شاه‌قاسمی هشدار داد.

به گزارش «نفس در قفس»، مطابق این بیانیه که در سایت این سازمان مدافع حقوق بشر منتشر شده است، این جوان ۲۴ ساله که به اتهام قتل علی خلیلی بازداشت شده در خطر اعدام قرار دارد.

بنا به این بیانیه، وی در سال ۲۰۱۱ ضربه‌ای با چاقو به گردن علی خلیلی وارد کرد که ادعا می‌شود پس از ۳ سال به مرگ علی خلیلی منجر شده است.

عفو بین‌الملل بر این باور است که احسان شاه‌قاسمی از دادگاه عادلانه محروم بوده و هیچ مدرک شناخته‌شده‌ای نیست که ارتباط بین ضربه‌ی چاقو در سال ۲۰۱۱ و مرگ علی خلیلی در سال ۲۰۱۴ را ثابت کند.

احسان شاه‌قاسمی ابتدا در جولای سال ۲۰۱۱ و پس از یک نزاع خیابانی با علی خلیلی بازداشت شد. این دو پس از آن درگیر شدند که علی خلیلی اتوموبیل احسان شاه‌قاسمی و دوستان‌اش را به دلیل صدای بلند موسیقی «غیرمجاز» متوقف کرده بود.

احسان شاه‌قاسمی پس از آن به مدت ۲ هفته در یک مرکز پلیس امنیت نگه‌داری شد که به گفته‌ی خودش تحت بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است. وی سپس به بازداشت‌گاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شده و مدت ۳ ماه را با دست‌بند و پابند در سلول‌های انفرادی محبوس بود.

یک دادگاه جنایی در تهران وی را در سال ۲۰۱۲ به ۳ سال حبس و پرداخت ۳۵ میلیون تومان دیه و هم‌چنین ۷۰ ضربه شلاق به اتهام شرب خمر محکوم کرد. او پس از مدتی با رضایت علی خلیل و پدرش از زندان آزاد و پرونده نیز بسته شد.

احسان شاه‌قاسمی مجددا پس از فوت علی خلیلی که گفته می‌شد در اثر ضربه‌ی چاقوی ۳ سال پیش بوده بازداشت شد. وی در اکتبر سال ۲۰۱۴ به قصاص نفس محکوم شد.

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که، این حکم پس از ۲ جلسه محاکمه در شعبه‌ی ۱۱۳ دادگاه جنایی تهران و بدون حضور وکیل مدافع تعیینی برای وی صادر شد.

این حکم توسط دیوان عالی کشور نیز تایید شده و در مرحله‌ی اجرای احکام قرار دارد.

زندانیان