نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اجرای حکم غیر انسانی قطع دست یک زندانی به اتهام سرقت در استان مازندران

24-اکتبر-2019

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: روز چهارشنبه اول آبان ۹۸، حکم «قطع دست » یک زندانی به اتهام سرقت در زندان ساری به اجرا در آمد.
به گزارش «نفس در قفس» به نقل از خبرگزاری میزان ، روابط عمومی دادگستری استان مازندران روز چهارشنبه اول آبان ۹۸با انتشار بیانیه ای اطلاعیه ای از اجرای حکم حد سرقت یک زندانی به اتهام ۲۸ فقره سرقت از منازل مردم در شهرستان محمود آباد، نور و حومه در زندان ساری با حضور مقامات قضایی خبر داد.
«قطع دست» که درقانون مجازات اسلامی از آن با عنوان ” حد سرقت ” نام برده می شود، اجرای بند اول ماده ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی است که طبق این ماده اگر سارق برای بار اول مرتکب جرم سرقت حدی شود مجازات او قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است . قطع انگشتان به گونه ای است که انگشت شست و کف دست باقی بماند . در صورتی که سارق دست راست نداشته باشد ، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازاتهای تعزیری را در نظر خواهد گرفت .
این در حالی است که عفو بین الملل بارها این عمل خشونت بار و غیر انسانی را محکوم کرده و آنرا شکنجه صریح و آشکاردانسته است و براین اساس مسئولین صدور و اجرای احکام قطع عضو قابل تعقیب و محاکمه کیفری تحت قوانین بین‌المللی خوانده است.

بر طبق ماده ۲۷۸ مجازات اسلامی، مجازات حد سرقت در صورت تکرار سرقت توسط متهم شدیدتر شده و اگر متهم برای چهارمین بار به اتهام سرقت حدی دستگیر بشود حکم اش اعدام خواهد بود.

مجازات سرقت حدی برای بار دوم
اگر سارق یک بار مرتکب جرم سرقت حدی شود و بابت آن مجازات شود اما برای بار دوم نیز دست به ارتکاب این جرم بزند ، مجازات او متفاوت است . طبق قانون مجازات سارق در مرتبه دوم ارتکاب سرقت حدی قطع پای چپ از پایین برآمدگی است به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند . مانند مجازات سرقت حدی برای بار اول ، اگر سارق پای چپ نداشته باشد ، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازاتهای تعزیری را در نظر خواهد گرفت
مجازات سرقت حدی برای بار سوم
اگر دست راست سارق برای بار اول و دست چپ سارق برای بار دوم ارتکاب جرم سرقت حدی ، قطع شود ، به مجازات سرقت حدی برای بار سوم محکوم خواهد شد . مجازات سرقت حدی برای مرتبه سوم ، حبس ابد است
مجازات سرقت حدی برای بار چهارم
اگر سارق برای بار چهارم نیز اقدام به سرقت حدی کند ، مجازات او اعدام خواهد بود . حتی اگر این سرقت را در زندان انجام دهد باز هم به اعدام محکوم خواهد شد .

زندانیان