نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اجرای ۶۳ حکم اعدام در ایران در مرداد ماه ۱۳۹۶

23-آگوست-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: دست‌کم ۶۳ حکم مرگ در مرداد ماه ۱۳۹۶ در شهرهای مختلف ایران اجرا شده‌اند.

به گزارش مرکز آمار «لیگ حقوق بشر زندانیان در ایران»، حداقل ۶۳ زندانی محکوم به اعدام در ماه آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی به دار آویخته شده‌اند. از این تعداد ۳ نفر در ملاعام حلق‌آویز شده‌اند.

این ۳ حکم اعدام در مقابل دیدگان مردم شهرهای جویبار، فرخ‌شهر و نصرآباد به اجرا گذاشته شده‌اند.

رسانه‌های رسمی در داخل ایران تنها ۶ مورد از این اعدام‌ها را گزارش کرده‌اند. امری که نگرانی‌ها را در مورد پنهان‌کاری مقامات ایران در رابطه با اجرای احکام مرگ افزایش می‌دهد.

از این میان ۳۱ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر، ۲۹ نفر به اتهام قتل، ۱ نفر به اتهام لواط و یک نفر دیگر نیز به اتهام محاربه اعدام شده‌اند.

در میان اعدامی‌های مرداد ماه ۹۶، حداقل یک زن، یک تبعه‌ی افغانستان و ۲ محکوم که در نوجوانی مرتکب جرم انتسابی شده بودند نیز وجود داشته‌اند.

یکی از محکومین علیرضا تاجیکی نام داشت که پس از ۵ سال انتظار در نوبت اعدام در روز ۱۹ مرداد ماه در زندان عادل‌آباد شیراز به دار آویخته شد. این اعدام با اعتراض گسترده‌ی فعالین و نهادهای حقوق‌بشری قرار گرفت. عفو بین‌الملل اجرای این حکم را «بی‌شرمانه» خواند.

پرونده‌ی علیرضا تاجیکی شبهات بسیاری داشت و به گفته‌ی عفو بین‌الملل وی در طول بازجویی‌ها با «کتک زدن، شلاق و آویزان کردن از دست یا پا» شکنجه شده بود.

علیرضا تاجیکی در دوران تحقیقات پرونده به وکیل دسترسی نداشته و از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده است.

این نوجوان ۱۵ ساله در زمان بازداشت «۱۵ روز در انفرادی بدون امکان ارتباط با خانواده» زندانی بود و به گفته خودش در طول دوران بازجویی بارها مورد شکنجه قرار گرفت.

مرکز آمار «لیگ حقوق بشر زندانیان در ایران» پیش‌تر نیز از اجرای حداقل ۲۸۱۴ حکم اعدام در دوره‌ی اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی خبر داده بود.

 

برچسب ها:

زندانیان