نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احراز هویت یکی دیگر از زندانیان عرب اعدام شده در اهواز

13-نوامبر-2018

گروه خبری: اعدام - اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: با گذشت ۲ روز از انتشار اخباری مبنی بر اعدام ۲۲ زندانی عرب در زندان مرکزی اهواز، هویت یکی دیگر از این افراد محرز شده است.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، علی بیت صیاح، نفر هفتمی است که روز ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۷ مخفیانه در زندان شیبان اهواز به دار آویخته شده است.

پیش از این «نفس در قفس» از اعدام حداقل ۶ زندانی عرب در اهواز خبر داده و اسامی آنان را نیز منتشر کرده بود.

اسامی ۶ تن از این افراد عبارت است از: محمد مومنی (سیلاوی) و دو فرزندش نصار محمد مومنی (سیلاوی) و اسامه محمد مومنی (سیلاوی)، احمد عبود حیدری، حاتم سواری، احمد عبدالعلی ساری.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به خانواده‌ی محمد مومنی که به هم‌راه ۲ پسرش اعدام شده است در گفت‌وگویی با گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «دیروز ۲۱ آبان ماه فردی از تهران به همسر آقای مومنی زنگ زده و ادعا کرده محمد مومنی است. همسر آقای مومنی گفته که صدا برایش آشنا نبوده و از صحت این تماس مطمئن نیست.»

مقامات استان خوزستان از جمله استاندار این استان، در حالی اخبار مربوط به اعدام ۲۲ فعال عرب را تکذیب می‌کنند که بستگان این افراد از آنان هیچ اطلاعی در دست ندارند.

برخی از مقامات اداره‌ی اطلاعات استان خوزستان به شرط ناشناس ماندن اعدام حداقل ۷ نفر از این فعالین را تایید کرده‌اند.

ماموران امنیتی هم‌چنین به مراسم سوگواری خانواده‌ی احمد حیدری یورش برده و آن را تعطیل کرده‌اند.

شایان ذکر است که بعد از حمله به رژه‌ی نیروهای نظامی در اهواز در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، نیروهاى امنیتى اقدام به بازداشت هاى وسیعى در سطح استان خوزستان کرده و صدها نفر از فعالان مدنى و فرهنگى و سیاسی را بازداشت کرده‌اند. برخی فعالان حقوق بشر تعداد بازداشت شدگان را بیش از ۸۰۰ نفر نیز عنوان کرده‌اند.

زندانیان