نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احضار «مکرر» حسن دمیرچی فعال فرهنگی آذربایجانی به اداره اطلاعات

23-می-2015

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: حسن دمیرچی فعال فرهنگی آذربایجانی به طور «مکرر» به ستاد پیگیری وزارت اطلاعات در تبریز احضار می شود.

به گزارش اویان نیوز، حسن دمیرچی هرگلی فعال فرهنگی آذربایجانی از اساتید موسیقی آذربایجانی و مؤسس آموزشگاه موسیقی آذربایجانی، خارج از مجرای قانونی و به طور «مکرر» به ستاد پیگیری وزارت اطلاعات در تبریز احضار می شود.

به گفته نزدیکان این فعال آذربایجانی، آخرین احضار وی یک روز قبل از سفر روحانی به تبریز بوده است.

نزدیکان حسن دمیرچی عنوان کرده اند، ماموران امنیتی از وی خواسته‌‌اند تا «از اعتبار پیشکسوتی خود» استفاده کرده و با وساطت خود مانع از حضور فعالان مدنی آذربایجانی در مراسم سخنرانی حسن روحانی در تبریز شود.

به گفته ایشان، حسن دمیرچی در جواب خواسته ماموران امنیتی با ابراز «ناراحتی از این احضارهای غیرقانونی و مکرر» گفته که وی «تنها در زمینه موسیقی آذربایجانی فعالیت می‌کند و به مسائل سیاسی این چنینی» ارتباطی ندارد.

بر اساس این  گزارش، حسن دمیرچی از اواخر سال ۱۳۹۳، پس از دریافت لوح تقدیر از یک همایش موسیقی در کشور جمهوری آذربایجان و بازگشت به ایران تحت فشار ارگان های امنیتی قرار گرفته است.

در ماه های اخیر، این فعال فرهنگی آذربایجانی دستکم دو نوبت از سوی ماموران امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

پیش از این، حسن دمیرچی روز ۱۳آبان۹۲ پس از بازداشت از سوی ماموران امنیتی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان مرکزی تبریز انتقال یافته بود.

وی روز ۷اردیبهشت۹۳ پس از نزدیک به ۶ ماه حبس از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

قاضی باقرپور رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز حسن دمیرچی را به استناد شرکت در جلسات قومی در داخل و خارج کشور، جمع آوری کمکهای مردمی به نفع زلزله زدگان آذربایجان، آموزش موسیقی آذربایجانی، دیدار با فعالین بازداشت شده، ارتباط با عناصر قومی تجزیه طلب داخل و خارج از کشور و … به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

پیشتر حسن دمیرچی فعال فرهنگی آذربایجانی، در جریان تظاهرات خرداد ۸۵ در تبریز بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام، به ۱ سال حبس تعزیری محکوم گردیده بود.

این هنرمند ۷۳ ساله آذربایجانی بیش از ۴۰ سال در زمینه موسیقی آذربایجانی فعالیت می‌کند.

برچسب ها:

زندانیان