نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احضار پنج تن فعال مدنی به دادگاه انقلاب تبریز

6-فوریه-2014

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: پنج تن از فعالین مدنی آذربایجانی به دادگاه انقلاب تبریز احضار شده‌اند. روزهای گذشته طبق احضاریه‌ای، این فعالین مدنی به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز احضار گردیده‌اند.

 

به گزارش آذوح، میکائیل(سالار) طوری، محمد امیری، محمد خطیبی، علی سیرناک و نجف(عادل) خندانی باید روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۲ در دادگاه حاضر شوند. جلسه رسیدگی به اتهامات این فعالین به ریاست قاضی ایمانی برگزار خواهد شد.

 

اتهامات این فعالین آذربایجانی “اجتماع و تبانی علیه نظام” بیان گردیده است. گفتنی است، این فعالین در ۶ اسفند ماه ۹۱ به همراه ۴۵ تن دیگر بازداشت و سپس در شامگاه ۸ اسفند ۹۱ به قید وثیقه آزاد شده بودند.

 

نخستین جلسه بازپرسی این پنج تن، شنبه ۱۲ اسفند ماه ۹۱ برگزار شد و ایشان پس از پایان اولین جلسه محاکمه به زندان مرکزی تبریز انتقال یافتند.

 

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ایشان نیز پنج شنبه ۱۷ اسفند ماه۹۱ در شعبه ۱۹ دادگاه عمومی تبریز و بدون اطلاع قبلی و بدون حضور وکیل مدافع ایشان ” فاطمه ستاری” برگزار گردید. در این جلسه قاضی دادگاه حکم آزادی به قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی ایشان را صادر کرد اما اجرای این حکم به خاطر پایان وقت اداری، به شنبه ۱۹ اسفند موکول گردید. لازم به ذکر است قاضی بنا به دلایل نامعلوم آزادی این پنج تن را تا روز سه شنبه ۲۲ اسفند ماه۹۱، به تعویق انداخته بود که در نهایت به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

 

همچنین آخرین جلسه بازپرسی فعالین روزهای ۲۳،۲۴ و ۲۵ آذر ماه ۹۲ در شعبه ۱۹ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست آقای صمدی برگزار گردیده بود که در برابر اتهامات وارده از خود دفاع نموده و اتهام وارده را بی اساس دانسته و نپذیرفته‌اند.

 

خاطر نشان کنیم که علی سیرناک و محمد امیری در دوم شهریور ماه نود به همراه ۲۷ نفر از فعالین در پی اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، بی توجهی حاکمیت به مسئله دریاچه و همچنین رای منفی مجلس به فوریت طرح نجات این دریاچه در جلسه‌ای در محله قوم تپه تبریز بازداشت و به دو سال حبس که ۲۰ ماه از حبسشان به صورت تعلیق و چهارماه آن تعزیری بود محکوم و با اجرای حکم تعزیریشان پس از تحمل ۴ ماه از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بودند.

 

همچنین علی سیرناک به همراه قادر نوروزی، فرزاد مهدوی اسفنجانی، محمد علیمرادی، و احمد علیزاده از طرف دو تن از مسولین زندان به نامهای جباری و سقایی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. این امر با شکایت مضروبین و پیگیری خانواده‌های آنان مواجه می‌شود. مسوولین زندان مرکزی تبریز یک ماه از اعزام شاکیان به پزشکی قانونی جهت معاینه خودداری کرده و در نهایت با فشارها و تهدیدهای بسیار به شاکیان و خانواده آنان جهت اخذ رضایت و اعمال نفوذ در دادگستری توسط دادیار ناظر زندان آقای قادر نجاری و رئیس وقت زندان به نام قیصرنژاد پرونده مطروحه مختومه شده و ضاربان بدون تحمل کوچکترین مجازات کیفری و یا انتظامی در مقام خودشان باقی می‌مانند. و در عوض این فعالین هر کدام به مبلغ ۲۰۰ هزار در مجموع یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

 

محمد خطیبی نیز در جریان اعتراض به خشکاندن دریاچه ارومیه در ۱۳ فروردین۹۰ بازداشت شده بود. در تیر ماه ۹۱ و همزمان با دستگیری های گسترده فعالین مدنی شهرستان سراب، مامورین امنیتی با ورود به منزل محمد خطیبی٬ خانه وی را مورد تفتیش قرار داده بودند اما موفق به دستگیری نشده بودند.

 

همچنین وی در ۱۹دی ماه ۹۱ به اتهام تبلیغ علیه نظام بعلت همکاری با نشریات سوسما و آغری بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل و پس از تحمل یک ماه روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۱ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون ریالی از زندان مرکزی تبریزآزاد گردیده بود.

 

عادل(نجف)خندانی دیگر فعال آذربایجانی نیز، بعد از تظاهرات مردم تبریز در ۱۲ شهریور ماه سال ۹۰ در حمایت از تظاهرات ۵ شهریور مردم ارومیه از طرف نیروهای امنیتی دستگیر شده و به زندان تبریز منتقل می‌شود. این فعال آذربایجانی از سوی شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی تبریز به اتهام اخلال در نظم عمومی و تخریب اموال عمومی به شش ماه حبس تعزیری و تحمل ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

 

سالار طوری ۱اسفندماه۹۰ در آستانه روز جهانی زبان مادری به همراه وحید حبیب چشمه در منزل شخصی خود بازداشت شده بود. وی پس از نزدیک به ۳ ماه بازداشت موقت روز ۲۰اردیبهشت۹۱ به حکم برائت شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

 

شعبه‌ی هشتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی پس از اعتراض معاون دادسرای عمومی و انقلاب تبریز (موقری) به شعبه‌ی تجدید نظر، حکم برائت میکائیل طوری و وحید حبیب چشمه را نقض و ایشان را به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم نمود.

 

وی همچنین روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۲ از طرف نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و پس از تحمل ۲۸ روز در اداره اطلاعات تبریز به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل و در نهایت روز یکشنبه ۲۸ مهر ماه ۹۲ پس از تحمل ۳۵ روز به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد گردیده بود.

 

سالار طوری روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه ۹۲ در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام نیز محاکمه گردیده است. این فعالین آذربایجانی بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

زندانیان