نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادامه‌ی اعتصاب غذای زندانیان ۳ بند در زندان رجایی‌شهر کرج

13-می-2019

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: اعتصاب غذای زندانیان بندهای یک، ۳ و ۶ زندان رجایی‌شهر که از روز ۱۱ اردیبهشت ماه جاری آغاز شده، هم‌چنان ادامه دارد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، زندانیان این ۳ اندرزگاه زندان رجایی‌شهر کرج از روز ۱۱ اردیبهشت ماه و در پی بروز یک درگیری در این زندان و کشته شدن یک زندانی در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

به گفته‌ی یک منبع مطلع، این زندانیان «عمدتا به دلیل شرایط بسیار بد زندان رجایی‌شهر ازنظر غدایی و بهداشتی» و هم‌چنین «نبود امنیت جانی در زندان» دست به اعتصاب زده‌اند.

به گفته‌ی این منبع، روز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، ماموران زندان به دستور ضیایی، رئیس زندان،‌ درهای دو سالن ۸ و ۹ را به طور هم‌زمان برای هواخوری باز کردند که در این «خطای ساختگی زندانیان مرتبط با رئیس زندان با ضرب و شتم بهمن کونانی او را قتل رساندند.»

وی تاکید کرد، بهمن کونانی معروف به نادر به دستور رئیس زندان از اندرزگاه ۵ به اندرزگاه ۱ منتقل شده بود «تا مورد ضرب وشتم قرار گیرد.» آقای کونانی پیش از این انتقال در انفرادی بوده و برای تنبیه به اندرزگاه ۱ منتقل شده بود.

هم‌چنین یک زندانی دیگر به نام مجید عرب نیز در این درگیری‌ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و متعاقبا به بهداری زندان منتقل می‌شود.

به گفته‌ی این منبع مطلع، یکی از تصمیمات ضیایی، رئیس زندان که مورد اعتراض زندانیان است، تعطیل کردن سالن ۱۳ اندرزگاه ۵ متعلق به جوانان زیر ۲۰ سال و پخش کردن آن‌ها در بین زندانیان سابقه‌دار در بندهای دیگر است.

بنا به گزارش‌های دریافتی، بسیاری از این زندانیان در این بندها یا کشته شده یا مورد تجاوز و تعرض قرار گرفته و یا بعضا خودکشی کرده‌اند.

در حال حاضر جمعت زندانیان سالن‌های اندرزگاه ۵ و یک به بیش از ۱۶۰ و ۱۵۰ نفر در هر سالن می‌رسد، در حالی که ظرفیت استاندارد هر سالن به تصریح کارکنان زندان ۳۰ نفر است.

گفتنی است، در طی مدت ریاست ضیایی بر زندان رجایی‌شهر چندین نفر از زندانیان این زندان به طرز مشکوکی کشته شده‌اند که بهداری زندان علت مرگ تمامی آن‌ها را مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام کرده است. از جمله‌ی این زندانیان می‌توان به بهمن کونانی، ابوطالب کوشکی، وحید مرادی و یک زندانی به اسم مرتضی اشاره کرد.

شایان ذکر است، زندان رجایی‌شهر کرج در مجموع ۱۰ بند (اندرزگاه) دارد و در هر بند یا اندرزگاه ۳ سالن وجود دارند که به ترتیب در اندرزگاه یک سالن‌های ۱، ۲ و ۳، در اندرزگاه ۲ سالن‌های ۴، ۵ و ۶ و در اندرزگاه ۳ سالن‌های ۷، ۸ و ۹ قرار دارند. در این میان اندرزگاه ۸ مربوط به وزات اطلاعات و سپاه پاسداران است.

به گفته‌ی زندانیان، تعداد محبوسان در هر سالن در حال حاضر بین ۷۰ تا ۱۵۰ نفر است.

در اندرزگاه ۴ این زندانیان نیز سالن‌های ۱۱ و ۱۲ خالی هستند و زندانیان سیاسی نیز در سالن ۱۰ این اندرزگاه نگه‌داری می‌شوند.

زندانیان