نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادامه‌ی موج گسترده‌ی اعدام‌ها در کشور با اجرای ۲۴ حکم مرگ دیگر

21-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: با اعلام اجرای دست‌کم ۲۴ حکم اعدام دیگر، موج گسترده‌ی اجرای این احکام در ایران ادامه دارد.

به گزارش «نفس در قفس»، تنها در ۶ روز گذشته دست‌کم ۲۳ زندانی در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند. یک زندانی نیز پیش از آن و در تاریخ ۲۱ تیر ماه در زندان همدان به دار کشیده شده است.

خبرگزاری هرانا که پیش‌تر اجرای حکم اعدام یک زندانی را در این زندان گزارش کرده بود، در گزارشی جدید از اعدام ابراهیم سبزی نیز در زندان مرکزی همدان خبر داده است. وی به اتهام حمل و نقل مواد مخدر به مرگ محکوم شده بود.

همین منبع گزارش کرده است که در روز ۲۴ تیر ماه ۳ زندانی به نام‌های امیر خرم‌آبادی، نجم‌الدین صفی‌پور و محمد زیودار همگی با اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر در زندان پارسیلون خرم‌آباد به دار آویخته شده‌اند.

رسانه‌های حقوق بشری هم‌چنین در گزارش‌هایی از اعدام ۵ زندانی در زندان مرکزی ارومیه خبر داده‌اند.

پرویز تمری‌پور، فرامرز اصغرزاده، رامین هناره، ماشاالله صیادنوین و محمدرضا صادقی زندانیانی هستند که با اتهامات مربوط به مواد مخدر در روز ۲۴ تیر ماه به چوبه‌های دار سپرده شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ نیز از اعدام‌های گسترده در زندان‌های جنوب شرق کشور خبر داده است.

بنا به این گزارش‌ها، صبح روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه یک زندانی به نام شریف ریگی به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

هم‌چنین روز شنبه ۲۴ تیر ماه در همین زندان سه زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.

هویت این زندانیان شیخ‌محمد بلوچزهی، ۵۰ ساله، کبیر دهقانزهی، ۲۱ ساله و دادمحمد دهقانزهی اعم شده است.

دادمحمد دهقانزهی و کبیر دهقانزهی از بلوچ‌های تبعه‌ی کشور پاکستان بوده‌اند که ۸ سال پیش بازداشت شده بودند.

طبق این گزارش، کبیر دهقانزهی هنگام بازداشت ۱۳ سال سن داشته است و به عنوان شاگرد راننده به ایران سفر کرده بود.

هم‌چنین صبح روز ۲۵ تیر ماه دو زندانی به نام‌های یوسف بزرگ‌زاده و ابراهیم دامنی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند. این دو زندانی با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند.

عبدالجلیل شهلی

یک زندانی دیگر نیز در همین روز در زندان مرکزی ایرانشهر اعدام شده است. وی عبدالجلیل شهلی نام داشته و به حمل و نقل مواد مخدر متهم شده بود.

همین منبع خبر از اجرای حکم اعدام یک زندانی در صبح روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه در زندان چابهار داد. هویت این زندانی آخرداد حملی فرزند جیهند اعلان شده است. وی از ۸ سال پیش با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان بود.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران نیز صبح روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه حکم اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمده است.

سعید دیاگر و مرتضی برقمی دو تن از این زندانیان بودند که به اتهام حمل و نقل مواد مخدر به مرگ محکوم شده بودند اما از هویت دو زندانی دیگر که به محاربه از طریق سرقت مسلحانه متهم بودند اطلاعی در دست نیست.

آخرداد حملی

این منبع هم‌چنین گزارش کرده است که دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی بندر عباس و یک زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بود در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شده‌اند.

بنا به این گزارش، صبح روز دوشنبه ۲۶ تیر ماه در یک اتفاق غیرمعمول، یک زندانی بصورت انفرادی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. این زندانی که منصور محمودی نام داشته و با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، روز شنبه ۲۴ تیر ماه از سالن ۵ بند ۲ جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

حکم این زندانی در حالی روز دوشنبه بصورت انفرادی اجرا شد که معمولا در زندان رجایی شهر روزهای چهارشنبه احکام اعدام اجرا می‌شود.

همچنین روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند ناصر خسروی، ۴۵ ساله اهل فخرآباد شهر اردبیل و هاشم قنبرلو، ۴۱ ساله اهل مشگین‌شهر اردبیل احراز شده است. این دو زندانی در یک پرونده مشترک با اتهام ۶ کیلو ۷۰۰ گرم شیشه به اعدام محکوم شده بودند.

گفتنی است مرکز آمار سایت «نفس در قفس» پیش‌تر نیز از اعدام ۵۴ زندانی در ۱۱ روز در زندان‌های مختلف ایران خبر داده بود.

زندانیان