نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

استمرار ممانعت‌ از مرخصی و آزادی مشروط زندانیان سیاسی کُرد

31-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: نهادهای امنیتی با افزایش فشار بر شش زندانی سیاسی کُرد اهل بوکان و مهاباد، مانع از مرخصی و آزادی مشروط آنان شده‌اند.

 

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، “قاسم رحیمی‌آذر، جلال ناصری، اسماعیل همزه‌پور، ناصر طریق، علی مولانژاد و عثمان مولانژاد” شش زندانی سیاسی کُرد هستند که مقامات امنیتی با درخواست مرخصی و آزادی مشروط آنان مخالفت به عمل آورده است.

 

“قاسم رحیمی‌آذر و جلال ناصری” اهل شهرستان بوکان، در اسفندماه سال ١٣٨٩، توسط نیروهای امنیتی به اتهام همکاری با یکی از احزاب سیاسی کُرد اپوزیسیون بازداشت و پس از ٧۵ روز بازداشت در ادره‌ی اطلاعات این شهر، با تودیع وثیقه‌ی ٧٠ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد و در نوزدهم مهرماه سال ١٣٩٠، در مجموع به ١٣ سال حبس محکوم شدند.

 

سپس دادگاه تجدیدنظر، حکم صادر شده برای هر کدام از آنان را به ۴ سال حبس کاهش داد.

 

بر اساس ماده‌ی ٣٨ قانون مجازات اسلامی، هر زندانی که دارای سابقه و محکومیت کیفری نبوده و نیمی از زمان محکومیت خود را سپری کرده باشد، می‌تواند از قانون آزادی مشروط استفاده کرده و آزاد شود.

این آزادی مستلزم رعایت قوانین داخلی زندان از سوی زندانی یا فرد محکوم می‌باشد.

 

بنابه قانون ذکر شده “قاسم رحیمی‌آذر و جلال ناصری” شامل این قانون می‌شوند اما به گفته‌ی یک منبع مطلع، مخالفت نهادهای امنیتی، تا کنون مانع از آزادی مشروط آنان شده است.

 

پیشتر نیز در چهارم تیرماه سال ١٣٩٢، اداره‌ی اطلاعات شهرستان بوکان مخالفت خود را با انتقال این دو زندانی سیاسی کُرد از زندان مهاباد به زندان بوکان اعلام کرده بودند.

 

از دیگر سو و به گفته‌ی یک منبع مطلع، “اسماعیل همزه‌پور، ناصر طریق، علی مولانژاد و عثمان مولانژاد” نیز جهت مرخصی و استفاده از قانون زندانی رای باز درخواستی را ارئه داده‌اند اما درخواست آنان از سوی مسئولین زندان با مخالفت روبرو شده است.

 

این چهار زندانی سیاسی کُرد همراه با ١١ نفر دیگر اهل مهاباد، در آذرماه سال ١٣٩٠، توسط نیروهای اطلاعات مهاباد به اتهام همکاری با احزاب کُرد اپوزیسیون، بازداشت شدند.

 

“عثمان مولانژاد” به ١٠ سال حبس و علی‌مولانژاد، اسماعیل همزه‌پور و ناصر تریق” هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند و هم‌اکنون در زندان مهاباد در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود می‌باشند.

زندانیان