نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اسدالله اسدی پس از ۳ سال و برای اولین بار به مرخصی اعزام شد

23-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: زندانی سیاسی آذربایجانی اسدالله اسدی، در نهمین روز اعتصاب غذای خود در بند ۳۵۰ زندان اوین، به مرخصی اعزام شد.

 

به گزارش اویان نیوز، اسدالله اسدی پزشک و زندانی سیاسی گمنام آذربایجانی که در اعتراض به عدم مرخصی و خلف وعده مسوولان در خصوص مرخصی استعلاجی دست به اعتصاب غذا زده بود، برای اولین بار به مرخصی اعزام شد.

 

مسئولان زندان اوین در طول ۳ سال گذشته چندین بار با درخواست مرخصی وی مخالفت نموده بودند.

 

پیشتر اسدالله اسدی روز ۲۶آبان۹۱ در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان اوین با مرخصی استعلاجی وی دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

این پزشک۵۳ ساله آذربایجانی به دلیل فشارهای روانی و جسمانی که در طول این مدت از سوی بازجویان و ماموران امنیتی به وی اعمال گشته از ناراحتی عصبی، قلبی , گوارشی، دهان، دندان و ضعف بینایی و آرتروز گردن رنج می برد.

 

وی در طول بیش از ۱۸۰ جلسه بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات تبریزمورد انواع شکنجه ها قرار گرفت، به گونه ای که به دلیل ضربات پوتین به ناحیه سر و شکم دچار مشکلات شدید کلیوی و در اثر نگهداری طولانی مدت در انفرادی های تاریک تقریبا بینایی خود را از دست داده و ضربات شدید موجب خونریزی در سیستم دفع ادرار وی شده است.

 

تهدید به اعدام، انداختن در چاه فاضلاب، زنده به گور کردن و فرو کردن سر این زندانی در توالت موجب ناراحتی های شدید روحی و افسردگی این زندانی سیاسی گمنام آذربایجانی شده است.

 

۵ شبانه روز به صورت سرپا نگه داشتن بدون اجازه برای تکیه به دیوار و نشستن، از دیگر فشار های جسمی ای است که روح و جسم این زندانی را به شدت مورد آسیب قرار داده است.

 

به دلیل فشار های روحی ناشی از شکنجه‌های جسمی طاقت فرسا و بلاتکلیفی ۲۰ ماهه اسدالله اسدی دغدغان، روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ دست به خودکشی زد، اما هشیاری و سرعت عمل زندانیان بند ۳۵۰ موجب شد تا این پزشک آذربایجانی از مرگ نجات پیدا کند.

 

روز ۲۳تیر۸۹ اسدالله اسدی داغداغان پزشک آذربایجانی از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت گردید. وی پس از ۵ ماه حبس در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات تبریز به تهران منتقل شده و ۴ ماه را نیز در انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین در حبس به سر برد.

 

اسدالله اسدی به اتهام همکاری با دول متخاصم و همچنین ظاهرا عضویت در حزب خلق مسلمان از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم گردید که در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافت.

 

وی پیشتر نیز در سال ۱۳۷۳ به اتهام عضویت در حزب خلق مسلمان متهم شده بود.

 

مردم آذربایجان به ویژه مناطق زلزله زدهقره داغ، به دلیل خدمات انسان دوستانه پزشکی که وی در آن مناطق به مردم ارائه داده بود، با تهیه طوماری از ۸۰ روستا، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار آزادی هر چه سریعتر وی شدند که با پیگیری ها ایشان، در نهایت حکم صادره به سه سال و نیم کاهش یافت.

برچسب ها:

زندانیان