نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتراض دادستان حکم ۳ سال حبس یک فعال عرب را به ۱۰ سال تبدیل کرد

12-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: یک فعال سیاسی عرب که پیش‌تر به ۳ سال زندان محکوم شده بود، طی حکم جدیدی با محکومیتی ۱۰ ساله مواجه شده است.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»،‌ هفته گذشته شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز علی مزرعه، فعال سیاسی عرب را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و این حکم را به وی ابلاغ کرده است.

على مزرعه متأهل و دارای یک فرزند و از اهالی کوی زویه‌ی شهر اهواز است. وی هنگام خروج از ایران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ در مرز ارومیه توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود.

قبل از بازداشت او، بستگانش به نام‌هاى عبدعلى مزرعه و هاشم مزرعه در روزهاى ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت همان سال بازداشت شده بودند.

در این یک شهروند کُرد در مرز ارومیه هم‌راه با على مزرعه و یک شهروند اهوازى به نام ر.سوارى نیز بازداشت شده بودند که در همان ماه‌هاى اولیه با قرار وثیقه آزاد مى‌شوند.

بعد از چند ماه بازداشت در بازداشت‌گاه اطلاعات، شعبه‌ی چهارم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی شمعونى سه متهم این پرونده را محاکمه و براى هر کدام از آن‌ها قرار وثیقه‌ی دو میلیارد و پانصد میلیون ریالی صادر می‌کند.

علی مزرعه به دلیل عدم توانایی خانواده‌اش در تامین وثیقه در زندان ماند اما دو نفر دیگر با سپردن وثیقه آزاد شدند.

بعد از مدتی این دادگاه علی مزرعه را به ۳ سال و دو متهم دیگر را به یک تا دو سال حبس محکوم کرد اما پس از اعتراض به حکم اولیه، دادگاه تجدید نظر به دلیل اعتراض دادستانى دوباره پرونده را به شعبه ارجاع کرد.

در این زمان قاضی شمعونى به دلیل «رشوه‌خوارى» از ریاست این شعبه عزل و هفته‌ی گذشته قاضی محمدى، عبدعلى مزرعه و هاشم مزرعه را تبرئه و على مزرعه را به اتهام اقدام علیه امنیت ملى به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

على مزرعه هم‌اکنون در زندان شیبان (مجتمع حرفه‌آموزى اهواز) در شمال اهواز به سر مى‌برد.

زندانیان