نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتصاب غذای طولانی هفت زندانی سیاسی در ایران

29-دسامبر-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: با اعلام توقف اعتصاب غذای مرتضی مرادپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان تبریز در شصت و پنجمین روز اعتصاب، تعداد زندانیان سیاسی که به گفته منابع خبری و فعالان حقوق بشری هنوز در اعتصاب هستند به ۷ نفر کاهش یافت.

برادر این زندانی سیاسی به بی‌‌بی‌سی فارسی گفت با توجه به وخامت حال برادرش، درخواست مکرر مادرش از او و قول قطعی شورای زندان برای تامین خواسته‌هایش در روزهای آینده، این زندانی سیاسی عصر روز چهارشنبه ۸ دی ماه، به اعتصاب غذایش خاتمه داد.

آرش صادقی

arash-sadegi1

اما مرتضی مرادپور تنها زندانی سیاسی نبود که طولانی شدن زمان اعتصابش، خانواده و فعالان حقوق بشر را نسبت به وضعیت سلامتش نگران کرده بود. آرش صادقی، فعال دانشجویی پیشین که در حال گذراندن ۱۹ سال زندان خود در زندان اوین است، از روز سوم آبان‌ماه اعتصاب کرده است.

آقای صادقی در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری، تشکیل گروه‌های غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد و با لازم الاجرا شدن حکم ۴ سال حبس تعلیقی جمعا ۱۹ سال حکم زندان دارد.

او که در سالن ۱۰ بند ۸ زندان اوین محبوس است، در اعتراض به نقض قانون در پرونده‌ خود و اجرای حکم ۶ سال حبس همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی، اعتصاب غذا کرد. گلرخ ابراهیمی برای نوشتن داستانی منتشرنشده درباره سنگسار با حکمی غیابی به ۶ سال زندان محکوم شده است.

آرش صادقی پیشتر گفته بود که همسرش به “دلیل جراحی و وخامت حال جسمی” قادر به حضور در دادگاه نبوده است و حکمش به صورت غیابی صادر شده است.

آرش صادقی ۲۷ آبان‌ماه در نامه‌ای سرگشاده به کانون وکلای مرکز ضمن تشریح پرونده همسرش نوشت: “برای نجات همسرم راهی ندارم جز اینکه جانم را در دست بگیرم و برای احقاق حق او بایستم و فریاد مظلومیت او باشم، در این راه یا به خواسته قانونی و بر حقم که همان آزادی و اعاده دادرسی همسرم میباشد می‌رسم یا جانم را از دست خواهم داد.”

آقای صادقی همچنین روز جمعه ۳ دی در آستانه آغاز ماه سوم اعتصاب غذا در جریان گفتگوی تلفنی با گروهی از فعالان سیاسی تاکید می‌کند که تا رسیدن به خواسته‌اش که دادرسی دوباره است به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد.

بنا به گزارش هرانا، در روزهای اخیر وضعیت سلامتی آرش صادقی رو به وخامت رفته است و پزشکان بیمارستان طالقانی پس از انتقال آرش صادقی به حالت نیمه بیهوش به این بیمارستان در شب دوشنبه ۶ دیماه، با توجه به فشار بالا، بالا رفتن قند خون، احتمال سوراخ شدن معده و چسپندگی روده نسبت به “خطر به کما رفتن، ایست قلبی و حتی خطر فوت” آرش صادقی، هشدار داده‌اند.

آرش صادقی تاکنون که ۶۶ روز از اعتصاب غذایش می‌گذرد به دلیل “عدم توجه مسئولان قضایی به خواسته‌هایش و ممنوع کردن ملاقات با همسرش” از پذیرش خدمات درمانی و نظارت پزشکی خودداری کرده است.

علی شریعتی

ali-shariati2

زندانی سیاسی دیگری که در ماه‌های اخیر در اعتراض به “روند ناعادلانه دادرسی و آزاد شدن از زندان” اعتصاب غذا کرده است علی شریعتی، فعال مدنی و سیاسی، است.

آقای شریعتی که به خاطر شرکت در تجمع اعتراضی مقابل مجلس علیه اسیدپاشی‌ به زنان در اصفهان تحت تعقیب قرار گرفته بود به اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور و نگهداری ماهواره به ۵ سال زندان محکوم شده است و روز دهم آبان‌ماه سال جاری بازداشت و برای گذراندن زندان به بند ۸ این زندان منتقل شد.

او از بدو ورود به زندان اوین در اعتراض به اجرایی شدن حکم زندانش اعتصاب کرد و اعلام کردن تا تبرئه شدن و آزادی دست از اعتصاب نخواهد کشید. آقای شریعتی در هشتمین روز اعتصاب، اعلام اعتصاب غذای خشک کرد اما با وخامت حالش دوباره به اعتصاب غذای تر برگشت.

او در نامه‌ بازگشت به اعتصاب غذای تر خبر داد که در مدت اعتصاب غذای خشک هفت بار بیهوش و چند بار به بیمارستان اعزام شده است و یک بار هم ایست تنفسی را تجربه کرده است.

علی شریعتی که از ۲۱ آبان ماه به بهداری زندان اوین منتقل شده و بدون حق دسترسی به تلفن در آن‌جا محبوس شده است روز پنجم دی ماه در پی وخامت حالش به بیمارستان اعزام می‌شود اما برای شکسته نشدن اعتصابش اجازه اقدام پزشکی نمی‌دهد و بدون برخورداری از درمان به بهداری زندان بازگردانده می‌شود.

بنا به گزارش هرانا، روز چهارشنبه در پنجاه و نهمین روز اعتصاب غذای آقای شریعتی، پزشکان بهداری زندان اوین به علت ضعف شدید و بالارفتن قند خون و وخامت حالش مجددا قصد اعزام ایشان به بیمارستان را داشته‌اند که با مقاومت آقای شریعتی اعزام او ممکن نمی‌شود. در همین حال به گفته خانواده علی شریعتی، حال او که تاکنون ۲۰ کیلو از وزنش را از دست داده است روز گذشته هنگام ملاقات کابینی به هم خورده است.

حسن رستگاری مجد

hasan-rastgari1

حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه‌ای ایرانی تبار، زندانی سیاسی دیگری است که از ۱۳ آذرماه در اعتصاب غذاست و از روز سوم اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل شده است.

آقای رستگاری مجد ۴۳ ساله، ۵ آبان سال ۹۳ پس از حضور در تجمع پشتیبانی از کوبانی در ارومیه تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. او بعدتر از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “اخلال در نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف” مجموعاً به ۱۷ سال حبس محکوم شد و برای گذارندن حکم به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. آقای رستگاری مجد همه این اتهامات را رد کرده و دادگاه‌هایش را ناعادلانه می‌داند.

گفته شده است که بیماری قلبی و عارضه آسم این زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذا تشدید شده و حال عمومی او پس از ۲۵ روز اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته است. فعالان حقوق بشر به نقل از یکی از نزدیکان حسن رستگاری مجد گزارش داده‌اند که حکم طولانی زندان و تداوم فشارها بر این زندانی و گشوده شدن سه پرونده‌ جدید در زندان برای او علت اصلی اعتصاب غذای او است.

بنا بر گزارش‌ها، مسئولان کنسولگری ترکیه در ارومیه در پی استمداد آقای رستگاری مجد قول داده‌اند پیگیر پرونده او شوند و از جمله از دادستانی ارومیه خواسته‌اند که اجازه دهند خانواده این زندانی با او ملاقات کنند اما دادستانی با این خواسته مخالفت کرده است.

بنا بر همین اخبار، مسئولین زندان به آقای مجد قول داده‌اند در صورت شکستن اعتصاب غذا، تلاش می‌کنند در مورد پرونده‌های گشوده شده در زندان برای او کاری بکنند.

حسن رستگاری مجد در مقابل تاکید کرده است تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایش که ملاقات با دادستانی ارومیه و بررسی درخواست اعاده دادرسی است، به اعتصاب ادامه خواهد داد. در همین مدت، پزشک بهداری زندان به دلیل بدحال شدن حسن رستگاری‌مجد، چند بار در سلول او را معاینه کرده است.

سعید شیرزاد

said shirzad7

سعید شیرزاد، عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، از دیگر زندانیانی است که از روز ۱۷ آذرماه در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان گوهردشت از جمله “توهین مستمر ماموران به خانواده‌های زندانیان، عدم قبول نامه های رسمی اعتصاب غذا که موجب سلب مسئولیت پزشکی از مسئولان زندان می‌شود، بازداشت اعضای خانواده های زندانیان سیاسی در سالن ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان سیاسی بیمار به مراکز درمانی، ضرب و شتم زندانیان سیاسی و اعزام اجباری به دادگاه توسط ماموران” لب‌های خود را دوخته و در اعتصاب غذا است.

آقای شیرزاد که به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” محاکمه و به ۵ سال زندان محکوم شده است از ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۳ در بازداشت به سر می‌برد. او بیش از ۲ ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی گذراند.

سعید شیرزاد که در نامه‌ اعلام اعتصاب خود نوشته بود تا زمان تحقق خواسته‌هایش به این اعتصاب ادامه خواهد داد در پاسخ به نامه‌ مادران خاوران و جمعی از خانواده‌های قربانیان سیاسی سه دهه اخیر که از او و سایر زندانیان اعتصابی خواسته‌ بودند به اعتصاب غذایشان پایان دهد نوشت که تا سی روز به این اعتصاب ادامه می‌دهد و پس از آن بسته به میزان شنیده شدن “صدای بی‌صدایان” اعتصاب غذا را متوقف و یا آن را تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

این زندانی روز ششم دی ماه و در بیستمین روز اعتصاب غذا در پی افت فشار، تپش قلب، ضعف شدید و درد کلیه به بهداری زندان اعزام شده است اما از پذیرش سرم سر باز زده و بدون دریافت خدمات درمانی به بند بازگردانده می‌شود.

محمدرضا نکونام

mohamadreza nekunam

محمدرضا نکونام، روحانی منتقد ساکن قم، زندانی سیاسی دیگری است که از روز اول دی ماه و در اعتراض به “بی‌عدالتی‌‌های دادگاه ویژه روحانیت، فشار برای پذیرش شروط غیرشرعی و غیرقانونی آن‌ها برای آزادی و محرومیت از پزشک و درمان بیماری‌هایش” اعتصاب غذا کرده است.

آقای نکونام بار نخست، دی ماه سال ۹۳ و پس از آنکه از مواضع آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت انتقاد کرد، بازداشت و در نهایت به پنج سال زندان محکوم شد اما در پایان سال ۹۳ و در پی وخامت حالش پس از سکته مغزی از زندان آزاد شد.

اما انتشار مطلبی در روزنامه قانون موجب بازداشت مجدد وی شد. در روزهای اخیر و در پی اعتصاب غذا، وضعیت سلامتی او به سبب مصرف نکردن قرص های قند و فشار خون بدتر شده ست. ننوشیدن آب به میزان کافی هم موجب شدت گرفتن درد کلیه‌های او شده است.

مهدی کوخیان

mehdi kukhian

مهدی کوخیان زندانی اعتصابی دیگری است که یک کانال تلگرامی مربوط به شهر ملکان را اداره می‌کند و از سوی ماموران سپاه بازداشت شده است. او به دلیل ضرب و شتم از سوی ضابطان قضایی، عدم تفهیم اتهام، عدم امکان تماس تلفنی با خانواده و نیز عدم دسترسی به تغذیه (۴۸ ساعت ابتدایی) از روز سوم بازداشت یعنی اول دیماه و همزمان با انتقال به زندان مراغه، با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زده است.

در خبرها آمده بود که برای آزادی این زندانی وثیقه تعیین شده بود، اما او با تاکید بر بیگناهی، از ارایه این وثیقه خودداری کرده است. به گزارش هرانا این زندانی در نهمین روز اعتصاب غذا از سوی ماموران اطلاعات سپاه به مکان نامعلومی برده شده است.

طولانی شدن اعتصاب برخی از این زندانیان و تداوم بی‌توجهی افکار عمومی به آن از سویی و از سوی دیگر عدم واکنش مسئولان به درخواست‌های این زندانیان در حالی که جان برخی از آنان در خطر جدی قرار گرفته است از دید برخی ناظران بیش از هر چیز به درگیری جامعه ایرانی با خبرهای دیگر، بی اطلاعی از این اعتصاب‌ها و تعدد و در عین حال پراکنده‌گی این اعتصاب‌ها برمی‌گردد.

البته مسئولان در همه جا نسبت به خواسته زندانی سیاسی اعتصابی بی تفاوت نبوده‌اند. برای نمونه مسئولان زندان همدان با درخواست لاوین کریمی فعال سیاسی کرد در هفتمین روز اعتصاب غذا موافقت کردند و او را برای درمان به بیمارستان خارج از زندان اعزام کردند و خانم کریمی به اعتصاب خود پایان داد.

اما جدای از این ۷ زندانی سیاسی که خبر اعتصاب آن‌ها تائید شده است، خبر اعتصاب چند زندانی سیاسی دیگر نیز در روزهای اخیر منتشر شده است اما به دلیل عدم دسترسی مستقیم به وکلا و یا خانواده زندانی نمی‌توان از ادامه اعتصاب آن‌ها و تعداد روزهای اعتصاب این زندانیان مطمئن بود. نزار زکا از جمله این زندانیان سیاسی است که شهروند لبنان است و به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت امریکا به ده سال زندان محکوم شده است. آقای زکا شهریورماه ۱۳۹۴ در حالی در تهران بازداشت شد که به دعوت دولت ایران برای شرکت در کنفرانسی به این کشور رفته بود.

وکیل او پیشتر اعلام کرده بود نزار زکا در اعتراض به «بازداشت غیر قانونی خود و برای جلب توجه به وضعیت سایر افرادی که به صورت غیرقانونی در ایران زندانی هستند» از ۲۸ آذرماه وارد اعتصاب شده است و تا آزادی بی‌قید و شرط به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد. آشکار نیست آقای زکا هنوز در اعتصاب است یا نه؟

محمد علی طاهری

mohamad ali taheri

محمد علی طاهری، بنانگذار عرفان حلقه، زندانی سیاسی دیگری است که سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام‌های زیادی از جمله «توهین به مقدسات، مداخله‌ی غیرقانونی در امور پزشکی، ضاله بودن کتب» به ۵ سال زندان و شلاق و جریمه نقدی محکوم شد.

اما با نزدیک شدن به پایان دوران حبس، در داخل زندان با اتهامات جدیدی از جمله «اجتماع و تبانی علیه نظام، وابستگی به چریک‌های فدایی و افساد فی‌الارض» مواجه شد.

آقای طاهری در اعتراض به در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط و عدم رسیدگی قانونی به پرونده از روز ۷ مهرماه اعلام اعتصاب نامحدود کرده است و معلوم نیست آیا هنوز در اعتصاب غذاست یا نه؟

وکیل آقای طاهری گفته است که ایشان ۶ آذر در دادگاه انقلاب حاضر شده است. به گفته‌ی یکی از اعضای کمیته‌ی عرفان مربیان حلقه و همچنین وکیلش، این شانزدهمین بار است که آقای طاهری اعتصاب غذا می‌کند. محمود علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای او، اول دی ماه در مورد وضعیت جسمی موکلش ابراز نگرانی کرد.

زندانیان