نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتصاب غذای فردین مراد پور و انتقال وی به بند ویژه زندان مرکزی تبریز

2-ژوئن-2013

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: فعال زندانی حرکت ملی آذربایجان فردین مرادپور از دیشب تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۳ در اعتراض به افزایش مدت محکومیت خود به مدت ۱۰ ماه توسط دادگاه دست به اعتصاب غذای خشک زده است. مسئولین زندان تبریز در اقدامی غیرقانونی مبنا شروع حکم وی را از آوریل ۲۰۱۱ قرار داده اند در حالی که وی از ماه ژوئن ۲۰۱۰ در زندان بسر می برد. صبح امروز این فعال مدنی آذربایجان توسط مسئولین امنیتی زندان تبریز به بند ویژه منتقل شده است.

 

به گزارش آذوح، در صورتی که مدت حبس وی افزایش داده نشده بود این فعال سیاسی می توانست بعد از یک ماه آزاد شود. دادگاه اجرای احکام هم به اعتراض فردین مراد پور پاسخی قانع کننده ای نداده است.

 

بند ویژه زندان تبریز از اتاق های کوچکی تشکیل شده است که زندانیان به خاطر اقدامات تنبیهی به این بند منتقل می شوند و در آنجا مورد شکنجه قرار می گیرند. این بند مملو از زندانیانی که مرتکب قتل شده اند، معتادان تزریقی می باشد. فاقد امکانات رفاهی و بهداشتی بوده و بیماری های واگیردار نظیر ایدز، هپاتیت و… در این بند شایع است. احتمال می رود فردین مرادپور را برای منصرف کردن از اعتصاب غذا از طریق شکنجه به این بند منتقل کرده اند. در سال ۲۰۰۸ هم ۳ تن از فعالین سیاسی آذربایجانی به نام های آیدین خواجه ای، فراز زهتاب و داریوش حاتمی با حکم هاشم زاده بازپرس ویژه اداره اطلاعات به صورت تنبیهی به مدت ۵ روز به بند ویژه منتقل شده بودند.

 

فردین مرادپور که از ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰ در زندان بسر می برد، محروم از مرخضی بوده و خانواده نامبرده از  شرایط نگهداری و برخورد نامناسب مسئولان زندان با او  ابراز ناخرسندی می کنند. اخیرا در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۲ هم فردین مرادپور که مورد ضرب و شتم مسئولان زندان قرار گرفته است در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده بود. درحال حاضر این فعال سیاسی ترک آذربایجانی در حال سپری کردن دوره محکومیت ۶ ساله خود در زندان مرکزی تبریز می باشد.

 

به گزارش صفحه فیس بوک فردین مرداپور مسئولین زندان تبریز این فعال مدنی آذربایجان را پس از انتقال چند ساعته به بند ویژه زندان تبریز وی را به بند قرنطینه که یکی از غیر بهداشتی ترین بندها می باشد منتقل کرده اند.

برچسب ها:

زندانیان