نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتصاب غذای ۳ زندانی عقیدتی و سیاسی زندان رجایی شهر

24-اکتبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در اعتراض به شرایط وخیم زندان، سه تن از زندانیان عقیدتی و سیاسی تبعیدی به زندان گوهر دشت کرج از روز شنبه دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

به گزارش جرس، رسول عبداللهی، علیرضا سیدیان و شاهین ذوقی تبار هر سه بیمار هستند و نیازمند آرامش و رسیدگی‌های ویژه پزشکی هستند، مواردی که در بندهای عادی زندان رجایی شهر کمتر به چشم می‌خورد.

نگهداری زندانیان عقیدتی و سیاسی در بندهای عادی با دستورالعمل و اصل قانونی تفکیک جرایم مغایر است و دادستانی تهران در راستای فشار به زندانیان عقیدتی و سیاسی دست به اقدامات ایذایی و انتقام جویانه علیه زندانیان می‌زند.

در پی اعلام اعتصاب غذای‌تر این زندانیان سیاسی و عقیدتی که هر سه برای ادامه زندگی داروهای حیات بخش مصرف می‌کنند، مردانی رییس زندان رجایی شهر گفته: قبل از اعزام این ۳ تن به خدابخشی دادیار ناظر زندان اوین هشدار داده بود که برای زندانی بیشتر جا و امکانات ندار ولی به رغم این گزارش، خدابخشی با عناد و لجبازی اقدام به تبعید این زندانیان بیمار کرده است.

رسول عبداللهی مسیحی نوکیش، که برای سپری کردن سه سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ مسیحیت» به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود، ماه گذشته به زندان رجایی شهر تبعید شد.

عبداللهی، یکی از مسیحیان دستگیر شده در روزهای کریسمس سال ۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) بود که همزمان با ده‌ها نوکیش مسیحی در سراسر ایران، در اقدامی هماهنگ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

عبداللهی اولین بار که زمستان ۸۹ دستگیر شد و شرایط سختی را در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ تجربه کرده بود، در فروردین ۱۳۹۰ به طور موقت از زندان آزاد شد.
رسیدگی به پرونده قضایی تشکیل شده برای وی مدت مدیدی به طول انجامید و نهایتاً از سوی دادگاه انقلاب اسلامی با حکم سه سال زندان روانه زندان اوین شد و کمتر از یک سال محکومیت سپری شده، به تبعید اعزام شد در حالیکه در حکم وی تبعید پیش بینی نشده بود.

علیرضا سیدیان از اعضای» کلیسای ایران» که به اتهام غسل تعمید در ترکیه و انتشار فیلم آن در اینترنت به ۶ سال زندان محکوم شده بود در این اقدام اعتراضی، مشارکت دارد.

علیرضا سیدیان، نیز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است ولی در حکم صادره علیه او نیز تبعید در نظر گرفته نشده است.

اتهام دیگر سیدیان برگزاری جلسات نیایش خانگی بود و قاضی همه این موارد را تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور قلمداد کرد.

سیدیان در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و دادگاه بدوی او را به ۶ سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور محکوم کرد.

شاهین ذوقی تبار سومین اعتصاب کننده علیه شرایط بد زندان، را دهم مهر ماه به یکی از بندهای زندانیان عادی زندان گوهردشت کرج منتقل شد.

او از ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۲ تا خرداد ۹۳ در بند الف سپاه محبوس بود و به اتهام هواداری از مجاهدین مورد بازجویی و شکنجه قرار داشت. وی سپس به بند زندانیان سیاسی زندان اوین منتقل و سرانجام به گوهردشت فرستاده شد.

زندانیان