نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعتصاب غذای ۵ روزه‌ی ۵ زندانی سیاسی آذربایجانی

21-فوریه-2019

گروه خبری: اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: ۵ زندانی سیاسی آذربایحانی در زندان‌های مختلف کشور به مناسبت روز جهانی زبان مادری اعلام ۵ روز اعتصاب غذا کرده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، لطیف حسنی، عباس لسانی، سیامک میرزایی، ابراهیم نوری و امیر ستاری از دیروز اول اسفند ماه به مناسبت روز جهانی زبان مادری و در اعتراض به «سیاست‌های شوونیستی در ایران» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

لطیف حسنی از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب تبریز و به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام به ۹ سال زندان محکوم شده است و هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس است.

سیامک میرزایی زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین نیز به اتهام عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت داخلی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال اقامت اجباری در شهرستان طبس محکوم شده است.

ابراهیم نوری فعال اهل اهر هم که در پی تجمعات قلعه بابک در ۱۱ تیر ماه سال جاری در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود پس از آنکه با تودیع قرار وثیقه و آزادی او مخالفت شد، جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری که بابت پرونده سابق برای او صادر شده بود به بند قرنطینه این زندان منتقل شد.

او که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است، در پرونده‌ی دیگری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده، ابراهیم نوری را به ۱۸ ماه حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهرستان نهبندان از توابع استان خراسان جنوبی محکوم شده است.

امیر ستاری نیز از سوی دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به تحمل ۷ ماه حبس به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی محکوم شده و در زندان مرکزی تبریز محبوس است.

عباس لسانی نیز در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ و پس از پایان جلسه دادرسی در تبریز بازداشت و به اردبیل منتقل شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

زندانیان