نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام جمعی شهروندان عرب در اهواز / احراز هویت ۶ تن

11-نوامبر-2018

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: حداقل ۶ تن از شهروندان عرب در زندان مرکزی اهواز به دار آویخته شده‌اند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، حداقل ۶ زندانی عرب روز ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۷ در زندان مرکزی اهواز به دار آویخته شده‌اند. برخی منابع تعداد زندانیان اعدامی را تا ۲۲ تن نیز اعلام کرده‌اند.

یکی از فعالین حقوق بشر محلی در گفت‌وگو با گزارش‌گر «نفس در قفس»، ضمن تایید این خبر گفت: «این ۲۲ تن افرادی هستند که منابع امنیتی پیش‌تر از بازداشت آنان پس از حمله به رژه‌ی نیروهای مسلح در اهواز خبر داده بودند.»

اسامی ۶ تن از این افراد عبارت است از: محمد مومنی (سیلاوی) و دو فرزندش نصار محمد مومنی (سیلاوی) و اسامه محمد مومنی (سیلاوی)، احمد عبود حیدری، حاتم سواری، احمد عبدالعلی ساری.

مشخص نیست که این افراد به وکیل مدافع دسترسی داشته‌اند یا نه و در کدام دادگاه و با کدام اتهامات به اعدام محکوم شده‌اند.

به گفته‌ی منابع محلی، مسولان اداره‌ی اطلاعات اهواز، امروز ۲۰ آبان ماه با خانواده‌های این افراد تماس گرفته و گواهی فوت آنان را تحویل خانواده‌هایشان داده‌اند اما از تحویل اجساد به خانواده‌ها خودداری کرده‌اند.

از این خانواده‌ها تعهد گرفته شده که از برگزاری مراسم ختم و اطلاع‌رسانی در خصوص این اعدام‌ها خودداری کنند.

شایان ذکر است که بعد از حمله به رژه‌ی نیروهای نظامی در اهواز در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷، نیروهاى امنیتى اقدام به بازداشت هاى وسیعى در سطح استان خوزستان کرده و صدها نفر از فعالان مدنى و فرهنگى و سیاسی را بازداشت کرده‌اند. برخی فعالان حقوق بشر تعداد بازداشت شدگان را بیش از ۸۰۰ نفر نیز عنوان کرده‌اند.

زندانیان