نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام دست‌کم ۲۱ زندانی در ۵ روز اخیر / اجرای دو حکم اعدام در ملاعام

5-جولای-2017

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: طی ۵ روز اخیر دست‌کم ۲۱ نفر در نقاط مختلف کشور اعدام شده‌اند.

به گزارش «نفس در قفس»، از روز ۱۰ تیر ماه جاری، دست‌کم ۲۱ حکم مرگ در شهرهای مختلف کشور به اجرا گذاشته شده‌اند. این رقم شامل اجرای ۲ حکم اعدام در ملاعام نیز می‌شود.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی از اجرای حکم اعدام ۳ زندانی در روز دهم تیر ماه جاری در زندان مرکزی رشت خبر داده است. جعفر سعدانلو و همسرش اهل قوچان و صلاح‌الدین پار اهل ارومیه این ۳ زندانی هستند که با جرائم مربوط به مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند.

همین منبع اعدام یک زندانی دیگر را به نام عباس سوقی در زندان مرکزی زنجان گزارش کرده است. این زندانی نیز با اتهامات مشابه و در روز ۱۱ تیر ماه اعدام شده است.

در روز ۱۲ تیر ماه نیز یک زندانی با هویت م – ق در زندان مرکزی کرمان به دار آویخته شده است.

روزنامه‌ی خراسان اتهام این زندانی را قتل عنوان کرده است.

در همین روز ۳ زندانی دیگر نیز در زندان مرکزی اصفهان و یک زندانی در زاهدان به چوبه‌ی دار سپرده شده‌اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، حسین ریگی، ۵۰ ساله که از ۷ سال پیش به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان محبوس بوده در این روز اعدام شده است.

همزمان سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد، حکم اعدام سه زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی اصفهان اجرا شده است.

هویت این سه زندانی عبارت است از: امید محمدزاده با اتهام ١ کیلوگرم شیشه، سیدرضا موسوی با اتهام ٨٠٠ گرم شیشه و  فردی با نام کوچک سیدرضا با مقدار نامشخصی مواد مخدر.

بنا به این گزارش، هر سه این زندانیان بدون داشتن سابقه کیفری به اعدام محکوم شده بودند.

این سازمان در گزارشی دیگر در روز ۱۳ تیر ماه از اعدام یک زندانی در زندان قائمشهر خبر داده است.

این گزارش اتهام این زندانی را مربوط به مواد مخدر عنوان کرده اما به هویت وی اشاره‌ای نکرده است.

هم‌چنین سایت تابان تربت از اعدام دو زندانی متهم به تجاوز در همین روز و در حاشیه یک سالن ورزشی در ملاعام در شهر تربت حیدریه خبر داده است.

این افراد متهم بودند که در مردادماه سال ۱۳۹۳(ماه رمضان) با شکستن شیشه به یک منزل مسکونی وارد شده و یه یک زن تجاوز کرده‌اند.

علاوه بر این در این روز ۲ زندانی نیز در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده‌اند.

به گزارش هرانا، این دو زندانی به نام‌های علیرضا کریمی و فیروز اسکندری با اتهام ارتکاب قتل به مرگ محکوم شده بودند.

همین منبع در گزارشی دیگر از اعدام ۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج خبر داده است. این ۷ زندانی عمدتا به اتهام قتل به قصاص نفس محکوم شده بودند و این گزارش تنها به هویت ۲ تن از آنان به نام‌های قهرمان‌علی عباسپور و عباس یوسفی اشاره کرده است.

بنا به این گزارش، قهرمان‌علی عباسپور طی یک درگیری طایفه‌ای مرتکب قتل شده و سپس در پی برگزاری مراسم قسامه در حالی که اسناد کافی علیه او وجود نداشت به اعدام محکوم شده بود.

لازم به اشاره است صبح امروز و هم‌زمان با اجرای این احکام اعدام، خانواده‌های زندانیان و شاکیان خارج از زندان‌ حضور داشتند که منجر به درگیری بین آن‌ها در حدود ساعت ۶ صبح شد و به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها، مأموران نیروی انتظامی مجبور به شلیک تیر هوایی به منظور متفرق کردن افراد شدند.

گفتنی است، دیروز نیز یک حکم شلاق در ملاعام در ملایر به اجرا گذاشته شده بود.

زندانیان