نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام دست‌کم ۵۷۹ نفر در ایران در طی سال گذشته میلادی

1-ژانویه-2015

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: در طی سال گذشته‌ی میلادی، دست‌کم ۵۷۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بنا به گزارش مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، ۵۵ مورد از این اعدام‌ها نیز در ملا عام انجام گرفته است.

بنا به این گزارش، تنها ۱۸۸ مورد از این اعدام‌ها توسط رسانه‌های رسمی ایران اعلام شده و در سایر موارد اجرای احکام مرگ، توسط خبرگزاری‌های حقوق بشری گزارش شده است.

مطابق این گزارش در طی سال گذشته، ۲۳ زندانی عقیدتی و سیاسی نیز اعدام شده‌اند.

در نخستین مورد، در روز ۱۵ دی ماه ۱۳۹۲، ۱۵ زندانی بلوچ در زندان چابهار به دار آویخته شدند.

هم‌چنین، روز ۲۸ فروردین ماه، سمکو خورشیدی به اتهام هواداری از احزاب کُرد در زندان کرمانشاه اعدام شد.

کم‌تر از ۲ ماه بعد و در تاریخ ۱۱ خرداد ماه نیز غلامرضا خسروی سوادجانی، به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق در زندان رجایی‌شهر کرج حلق‌آویز شد.

پس از آن نیز علی چبیشاط و سیدخالد موسوی، ۲ زندانی عرب اهوازی در روز ۲۳ خرداد ماه در زندان اهواز اعدام شدند.

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید نیز، محسن امیراصلانی به اتهام «بدعت در دین»، روز یکم مهر ماه جاری در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد. مطابق متن دادنامه‌ی صادره از سوی دیوان عالی کشور که پس از اعدام وی توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد، این نهاد قضایی حکم اعدام وی را غیرقانونی دانسته و اجرای این حکم را غیرقانونی و غیرشرعی دانسته بود.

هم‌چنین در آخرین مورد، وحید شهبخش و محمود شهبخش، ۲ زندانی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان حلق‌آویز شدند.

هم‌چنین در روز سوم خرداد ماه، مه‌آفرید امیرخسروی از متهمان پرونده‌ی ۳هزار میلیارد تومانی، بدون اطلاع وکیل مدافع و خانواده‌اش در زندان اوین اعدام شد.

این گزارش حاکی است که دست‌کم ۸ تبعه‌ی افغانستان، ۱ تبعه‌ی پاکستان و ۱ تبعه‌ی عراق نیز نیز در بین اعدام‌شدگان در این بازه‌ی زمانی وجود داشته است.

هم‌چنین بیش‌ترین تعداد اعدام‌ها یعنی ۲۸۶ مورد مربوط به زندانیانی است که اتهام آن‌ها قاچاق مواد مخدر عنوان شده است. ۱۴۹ زندانی به اتهام قتل، ۳۰ زندانی به اتهام تجاوز به عنف و ۱۲ زندانی نیز به اتهام سرقت مسلحانه اعدام شده‌اند.

مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، هم‌چنین از اعدام ۱۸ زن در این مدت خبر داده است و دست‌کم ۸ زندانی نوجوان نیز در بین اعدام‌شدگان وجود داشته است.

یکی از این زنان، ریحانه جباری بود که در تاریخ ۳ آبان ماه و علی‌رغم اعتراض‌های شدید بین‌المللی اعدام شد.

پیش‌تر عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته بود تا حکم اعدام وی را که متهم به قتل مردی ابود که قصد تجاوز به وی را داشته، متوقف کنند.

در ۲ مورد جداگانه نیز ۴ مرد در شهرهای رشت و شیراز به اتهام‌هایی که شائبه‌ی هم‌جنس‌گرا بودن آنان را تقویت می‌کرد، اعدام شدند.

در روز ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۲، واحد مرکزی خبر از اعدام ۲ مَرد به اتهام «اعمال خلاف شرع» در زندان رشت خبر داد. گفته می‌شود، جمهوری اسلامی افراد همجنس‌گرا را تحت عنوان متهمان به انجام «اعمال خلاف شرع» اعدام می‌کند.

در روز ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۳ نیز دادگستری استان فارس گزارشاعدام ۲ مَرد را به اتهام «لواط» در ملاعام در شیراز منتشر کرد. به عقیده‌ی برخی فعالین حقوق بشری، از آن‌جایی که در متن اطلاعیه‌ی این نهاد قضایی اشاره‌ای به تجاوز نشده بود، این ۲ تن به دلیل هم‌جنس‌گرا بودن به مرگ محکوم شده بودند.

گفتنی است، از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران، دست‌کم ۱۲۴۲ تن در ایران اعدام شده‌اند.

برچسب ها:

زندانیان