نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام دست کم ۱۴ زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد

22-اکتبر-2011

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: در روز بیستم مرداد ماه سال جاری ۷ زندانی و در تاریخ ۲۹ شهریور نیز ۷ زندانی دیگر در زندان وکیل‌آباد مشهد به صورت دسته جمعی به دار آویخته شده‌اند.

 

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اعلام این خبر گزارش داده است که اتهام این چهارده زندانی مرتبط با جرائم موادمخدر بوده است

 

بر اساس این گزارش همچنین دست کم دو نوبت اعدام گروهی دیگر در «سه ماهه دوم سال نود» در زندان مرکزی مشهد ( زندان وکیل آباد ) رخ داده است اما جزییات بیشتری از اعدام‌های صورت گرفته به دست نیامده است.

 

در روز اول تیرماه سال جاری محمود ذوقی دادستان مشهد ضمن تایید ” بالا بودن اعدام های اعلام نشده” در زندان وکیل آباد مشهد و بدون اشاره به تعداد و جزئیات اعدام های اجرا شده در سالهای ۸۸ و ۸۹ ، از ” اجرای پنج نوبت” اعدام گروهی متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر تنها در “سه ماهه نخست سال ۹۰ ” در این زندان خبر داده بود.

 

پیش از این کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از اعدام۱۲ زندانی در تاریخ هشتم تیرماه نودو ۱۸ زندانی در تاریخ دوازدهم تیرماه نود در این زندان خبر داده بود. کمپین همچنین از اعدام۱۰ نفر در روز هفدهم فروردین ، ۱۲ نفر در روز بیست و چهارم فروردین ، ۱۰ نفر در روز بیست و ششم اردیبهشت ، ۱۲ زندانی در تاریخ دوم خرداد ، ۴زندانی در تاریخ سوم خرداد و ۲۶ زندانی در تاریخ بیست و پنجم خرداد سال ۱۳۹۰ خبر داده بود.

 

در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری محمد باقر باقری ، معاون دادگستری خراسان جنوبی تلویحا اعدام های پنهانی و دسته جمعی متهمان مواد مخدری در زندان بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی واقع در جنوب شرق ایران را پذیرفت و بدون اشاره به اعدام های مشابه در سال ۸۸ و سال جاری ، از اعدام ”۱۴۰ قاچاقچی مواد مخدر” تنها در سال ۸۹ در این زندان خبر داد. هیچ یک از اعدام های مورد اشاره آقای باقری پیش از این و طی سال ۸۹ اعلام نشده است.

زندانیان