نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام سه زندانی در زندان زاهدان

3-ژانویه-2021

گروه خبری: اعدام - اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۱۴ دی ۱۳۹۹: سحرگاه روز جاری، یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹، سه زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند. اعدام دو زندانی در حالی صورت گرفت که مراحل اعاده دادرسی از روز گذشته به جریان افتاده بود.

بنا به گزارش ایسنا، صبح روز جاری، اعدام سه زندانی در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. این منبع هویت اعدام شدگان را حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمودزهی اعلام کرده است.

حسن دهواری ۲۸ ساله، فرزند عبدالله متاهل و سرپرست خانواده، دارای ۵ فرزند، همچنین الیاس قلندرزهی ۲۱ ساله، متاهل دارای یک فرزند دختر و تک فرزند خانواده، هردو ساکن سراوان بودند.

این دو شهروند بلوچ بر اساس نامه ای که به بیرون از زندان ارسال کرده بودند، پیش از انتقال به زندان به مدت هفت ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات «تحت شکنجه» به سر برده بودند و در این مدت دو مرتبه به شعبه ۶ امنیتی نزد قاضی شاه محمدی برده شدند.

حسن دهواری با نگارش رنجنامه ای در شرح شکنجه های صورت گرفته و روند دادرسی پرونده شان گفته است: «در اطلاعات که بودیم تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی از قبیل تهدید به تجاوز جنسی، بستن به تخت معجزه (تختی که برای شلاق زدن زندانی از آن استفاده میشود)، شکنجه‌های شدید با انواع و اقسام ابزارآلات از جمله شلاق، سیم کابل، بستن کلاه اهنی به سر و وارد کردن شوک برقی به سر ما، اقدام به کشیدن ناخن های دست و پا، روشن کردن دریل و تهدید کردن سوراخ کردن دست و پا بوسیله دریل، آوردن ناموس من جلوی چشمم همراه با دوربین فیلمبرداری و نهایتا گفتند اگر اتهامات را قبول نکنی جلوی چشمانت به آنها تجاوز و فیلمبرداری می‌کنیم».

اعدام دو زندانی سنی مذهب در حالی صورت گرفت که محمدرضا فقیهی، وکیل الیاس قلندزهی و حسن دهواری در گفت و گو با امتداد از ثبت درخواست اعاده دادرسی برای موکلین خود خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که اجرای حکم آنها دست کم تا پایان دادرسی مجدد به تعویق بیفتد.

 

روز گذشته « نفس در قفس»، خبر انتقال دو زندانی بلوچ به سلول انفرادی جهت اجرای حکم را طی گزارشی منتشر کرد.

لیگ حقوق بشر زندانیان ایران، با ضمن محکوم کردن اعدام‌های اخیر، نسبت به سرعت گرفتن اعدام ها در زندانهای مختلف هشدار داده و تمامی سازمانهای حقوق بشری، سازمان ملل و گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل را به اقدام قاطع مقابل مقامات جمهوری اسلامی برای توقف اعدام در ایران فرا‌می‌خواند.

 

برچسب ها:

زندانیان