نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام ۳۴۱ تن در ایران از آغاز سال ۱۳۹۳

10-اکتبر-2014

گروه خبری: اعدام -

سایت نفس در قفس: از آغاز سال ۱۳۹۳ تاکنون دست‌کم ۳۴۱ زندانی در ایران به دار آویخته شده‌اند.

مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، در گزارشی به مناسبت روز جهانی علیه اعدام، ضمن اعلام این آمار هم‌چنین از اعدام ۲۷ تن در ملاعام در مدت مشابه نیز خبر داد.

بنا به این گزارش، تنها ۱۲۴ مورد از این اعدام‌ها توسط رسانه‌های رسمی ایران اعلام شده و در سایر موارد اجرای احکام مرگ، توسط خبرگزاری‌های حقوق بشری گزارش شده است.

مطابق این گزارش، در این مدت در مورد ۵ زندانی سیاسی و عقیدتی نیز مجازات مرگ به مورد اجرا گذاشته شده است.

در اولین مورد، روز ۲۸ فروردین ماه، سمکو خورشیدی به اتهام هواداری از احزاب کُرد در زندان کرمانشاه اعدام شد.

کم‌تر از ۲ ماه بعد و در تاریخ ۱۱ خرداد ماه نیز غلامرضا خسروی سوادجانی، به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق در زندان رجایی‌شهر کرج حلق‌آویز شد.

پس از آن نیز علی چبیشاط و سیدخالد موسوی، ۲ زندانی عرب اهوازی در روز ۲۳ خرداد ماه در زندان اهواز اعدام شدند.

در آخرین مورد نیز، محسن امیراصلانی به اتهام «بدعت در دین»، روز یکم مهر ماه جاری در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شد. مطابق متن دادنامه‌ی صادره از سوی دیوان عالی کشور که پس از اعدام وی توسط خبرگزاری‌ها منتشر شد، این نهاد قضایی حکم اعدام وی را غیرقانونی دانسته و اجرای این حکم را غیرقانونی و غیرشرعی دانسته بود.

هم‌چنین در روز سوم خرداد ماه، مه‌آفرید امیرخسروی از متهمان پرونده‌ی ۳هزار میلیارد تومانی، بدون اطلاع وکیل مدافع و خانواده‌اش در زندان اوین اعدام شد.

این گزارش حاکی است که دست‌کم ۶ تبعه‌ی افغانستان و ۱ تبعه‌ی پاکستان نیز در بین اعدام‌شدگان در این بازه‌ی زمانی وجود داشته است.

هم‌چنین بیش‌ترین تعداد اعدام‌ها یعنی ۱۹۲ مورد مربوط به زندانیانی است که اتهام آن‌ها قاچاق مواد مخدر عنوان شده است. ۹۸ زندانی به اتهام قتل، ۱۳ زندانی به اتهام تجاوز به عنف و ۴ زندانی نیز به اتهام سرقت مسلحانه اعدام شده‌اند.

مرکز آمار سایت «نفس در قفس»، هم‌چنین از اعدام ۱۲ زن در این مدت خبر داده است و دست‌کم ۴ زندانی نوجوان نیز در بین اعدام‌شدگان وجود داشته است.

در روز ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۳، دادگستری استان فارس از اعدام ۲ مَرد به اتهام «لواط» در ملاعام در شیراز خبر داد. به عقیده‌ی برخی فعالین حقوق بشری، از آن‌جایی که در متن اطلاعیه‌ی این نهاد قضایی اشاره‌ای به تجاوز نشده بود، این ۲ تن به دلیل هم‌جنس‌گرا بودن به مرگ محکوم شده بودند.

گفتنی است، افزایش آمار اعدام در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مورد انتقاد شدید احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران قرار گرفته است. وی در آخرین گزارش دوره‌ای خود از اجرای ۸۵۲ مورد حکم اعدام در طول یک سال در ایران خبر داده بود.

برچسب ها:

زندانیان