نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعدام ۴ زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز

1-مارس-2021

گروه خبری: اعدام - اقلیت های قومی -

نفس در قفس، ۱۱ اسفند۱۳۹۹: عصر روز ۱۰ اسفند حکم اعدام ۴ زندانی سیاسی عرب در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. خانواده جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان اندکی قبل از اعدام به ملاقات فراخوانده شدند این درحالی بود که از تصمیم مقامات برای اعدام آنها بی‌اطلاع بودند.

به گزارش «نفس در قفس»، ارگان خبری لیگ حقوق‌ بشر زندانیان ایران، ۴ فعال عرب اهل اهوز به نام‌های جاسم حیدری، علی خسرجی،حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان عصر روز یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند.

بنا به گزارش فعالین عرب نیروهای امنیتی بعد از ظهر دیروز با خانواده این زندانیان تماس گرفته و از آنها خواسته‌اند که در میدان چهارشیر اهواز حاضر شوند. بعد خانواده این افراد را بدون اینکه از قرار اجرای حکم اعدام مطلع باشند به زندان سپیدار و به ملاقات با فرزندان خود برده اند. در ملاقاتی که کمتر از ۲۰ دقیقه به طول انجامیده، توسط خود زندانیان از تصمیم اجرای حکم مطلع شدند. با این حال مسئولان به آنها گفته اند که قرار بر اعدام نیست و آنان را به زندان شیبان منتقل می کنیم. به گفته خانواده زندانیان؛ آنها نیم ساعت بیرون زندان سپیدار منتظر بودند که با بیرون آوردن اجساد این زندانیان متوجه اجرای حکم اعدام آنان شده اند و پس از آن زندان نیز تائید کرده که اعدام صورت گرفته است

حیدری، علی خسرجی و حسین سیلاوی به همراه علی مطیری، دیگر زندانی سیاسی که حکم اعدام او در تاریخ ۹ بهمن‌ماه اجرا شد، با دوختن لب‌های خود در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند.

جاسم حیدری ۳۱ ساله، علی خسرجی ۲۹ ساله و حسین سیلاوی ۳۳ ساله بودند.

جاسم حیدری فعال سیاسی عرب که سابقه بازداشت به اتهام سیاسی در سن ۱۷ سالگی داشته بعد از برگشت از کشور اتریش در فرودگاه تهران بازداشت و بعد از ماهها بازجویی و شکنجه به اهواز منتقل شده بودند.

زندانیان