نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعلام تشکیل پلیس اطفال در کلانتری‌های تهران بزرگ؛ نظر یک حقوقدان

23-ژوئن-2021

گروه خبری: کودکان -

نفس در قفس،۲تیر ۱۴۰۰: رئیس پلیس تهران از تشکیل پلیس اطفال در تمام کلانتری‌های شهر تهران خبر داد. این درحالی است که مراحع بین المللی حقوق بشر بارها با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به نقض حقوق کودکان در بازداشتگاها بخصوص لغو احکام اعدام صادر شده علیه کودکان شده‌اند. ایران تنها کشوری است که به متهمین زیر سن قانونی حکم اعدام داده و احکام آنها را اجرا می‌کند.

به گزارش رکنا،  رئیس پلیس تهران  گفته است داد: در دادسرا هم بخش ویژه‌ای وجود دارد که تمام این پرونده‌ها به آنجا ارجاع شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. از این رو هماهنگی خوبی میان پلیس و دستگاه قضایی در این زمینه وجود دارد.

رحیمی درباره لایحه مربوط به پلیس اطفال نیز گفت: کارهای قانونی و تشریفاتی این لایحه در حال انجام است و پس از تصویب و اجرا قطعا می‌تواند کمک زیادی به پلیس کند.

یکی از همکاران حقوق‌دان «نفس در قفس» در این خصوص با توجه به نظام مبتی بر سرکوب و نقض حقوق بشر و کودک مقامات جمهوری اسلامی توضیحاتی ارائه دادند که در ادامه می‌آید:

در مورد تشکیل پلیس ویژه کودک گفتنی است که این نوع پلیس در ساختار پلیسی  بسیاری از کشورها از جمله امریکا  انگلستان فرانسه …. در نظر گرفته شده و وجود دارد  البته  در برخی کشورها  به صورت پلیس مستقل و در برخی بصورت بخشی از پلیس عمل می کنند و صرف تشکیل این نوع پلیس منافاتی با حقوق اطفال و کودکان نداشته بلکه  در چارچوب نظام آموزشمند و با بهره گیری از علوم روانشناسی . جرم شناسی و جامعه شناسی  و… در جهت حسن اجرای وظایف ضابطان مربوط به کودکان اقدام می کنند. آنچه در مورد تشکیل پلیس ویژه کودکان و نوجوانان  در ایران بنظر می‌رسد علاوه بر  نو پدید بودن قضیه و عدم تجربه کافی همچنین  عدم وجود ساختار آموزشی و تخصصی لازم در نظام حقوقی ایران  است علاوه بر اینکه  تشکیل چنین پلیسی  در چارچوب قوانین سنتی و غیر مترقی حاکم نه تنها  گرهی از مشکلات را نمی‌گشاید  و در چارچوب رعایت و حفظ حقوق ویژه کودکان و درجهت  پیشگیری از جرایم نخواهد گردید  بلکه عملا به ابزاری برای کنترل و دخالت با پشتوانه قانونی در شئونات زندگی کودکان و نوجوانان و  خانواده ها و مدارس و…  در برابر طغیان اجتماعی نوجوانان  تبدیل شده  و عملا در چارچوب وظیفه اصلی نیروی انتظامی در سرکوب جامعه و حفظ منافع و ساختار قدرت حاکم خواهد بود.

زندانیان